Facebook Instagram Youtube

A vasút és a kerékpár összetartozik

A vasút és a kerékpár összetartozik
2024.03.01
A vasúti és a kerékpáros közlekedés kombinálása ötvözi az autóhasználat előnyeit: gyorsaság és rugalmasság.

Rövid- és hosszú távokon is olcsó, fenntartható és egészséges versenytársa lehet az autós közlekedésnek. Az elővárosokból autó helyett kerékpárral munkába járást a vasútállomások jó megközelíthetőségével, kerékpárosbarát kialakításával lehet elősegíteni.

  • Petíciót indítottunk a bringabarát vasútállomásokért:

ITT ÍRD ALÁ

Kerékpárt és vonatot kombinálva a háztól házig tartó rövid és hosszú távolságok egyaránt gyorsan (a vonatnak köszönhetően) és rugalmasan (a kerékpárnak köszönhetően) megtehetők. Ezáltal a kerékpár-vonat kombináció az autó potenciális versenytársává válik, még a hosszú távolságokon is.

A MÁV adatai szerint a kerékpárjegyek száma folyamatosan növekszik, még azokon a településeken is, ahol az utasszám csökken. Ez előrevetíti, hogy a jövőben a kerékpárszállítási kapacitás nem lesz elég, ezért mindenképpen lehetővé kell tenni a kerékpárok biztonságos, jól megvilágított tárolását a vasútállomásokon, minél közelebb a peronokhoz.

Kerékpáros utazásszámok alakulása, adat MÁV

Egy online felmérést végeztünk, amely alapján kiderült, hogy a kitöltők 84%-a nem elégedett vasútállomási kerékpártárolók biztonságával. A válaszadók 78 %-a szerint nem megfelelő a kerékpártámaszok kialakítása és minősége az állomásokon, míg közel háromnegyedük vélekedett úgy, hogy nem áll rendelkezésre elegendő kerékpártároló.

A nem megfelelő vasúti adottságok és a hiányos infrastruktúra miatt az agglomerációban élők döntő többsége autóval utazik a fővárosba. A városba érkező megnövekedett autóforgalom terheli a város mobilitási rendszerét és a károsanyag-kibocsátásának köszönhetően jelentősen növeli a légszennyezettség mértékét.

  • Szükség van az állomási kerékpártárolás minőségi fejlesztésére, annak érdekében, hogy kombinált közlekedés vonzereje növekedjen: lehetőséget kell teremteni a kerékpárok megfelelő tárolására minden állomáson.

Hosszútávon az ideális megoldása a liftek kialakítása, mert ez kiszolgálja a mozgáskorlátozottak, a babakocsival közlekedők és a kerékpárosok igényeit is.

  • Amíg nem történik meg a liftek kialakítása, követeljük, hogy minden lépcsőre azonnal kerékpáros tolósíneket helyezzenek ki! A sín legyen csúszásgátló és legyen alkalmas arra, hogy oldaltáskával együtt használható legyen.


Városaink és környezetünk egészségének megóvása érdekében szeretnénk összefogni és mobilizálni a kerékpáros közösséget, hogy együtt elérjük a kombinált közlekedés feltételei adottak legyenek, és megvalósuljanak azok a fejlesztések, amelyek mindenki számára vonzóvá vagy elérhetővé teszik a kombinált közlekedést.

  • Írd alá te is a petíciót. amit a szakmai javaslatunkkal együtt március végén átadunk a MÁV-nak, és követeljük, hogy azonnal tegyék kerékpárosbaráttá a vasútállomásokat:

ALÁÍROM A PETÍCIÓT

A kombinált közlekedés előnyei:

Fenntartható: a kerékpározás az egyik leginkább energiahatékony és alacsony kibocsátású közlekedési mód, míg a vasút hosszabb távolságokon számít a legzöldebb közlekedési módnak;

Egészséges: a rendszeres mozgással, kerékpározással saját mentális és fizikai egészségünknek is jót teszünk, sőt másokat is megkímélünk a károsgáz-, por- és zajszennyezéstől, az utakat felszabadítjuk a torlódástól;

Szabadidőhöz jutunk a vonaton: dolgozhatunk, olvashatunk, kapcsolatot tarthatunk a hozzátartozóinkkal, barátainkkal;

Olcsó: a vonatozás még a hatósági áron tankolt benzinhez képest is kedvezőbb árú, ráadásul különböző kedvezményekre is számíthatunk.

Hozzájárul a városok élhetőségének jelentős javulásához, a klímavédelmi célok biztosabb teljesüléséhez.

A projekt az Európai Unió "Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek" (CERV) programjának támogatásával valósult meg. Az Európai Bizottság támogatása nem jelenti a projektben megvalósított tevékenységek tartalmának jóváhagyását, amely kizárólag az azt megvalósítók álláspontját tükrözi, valamint a bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron