Facebook Instagram Youtube

A kerékpározás szabadsága és akadályai – új kutatás a magyar bringásokról

A kerékpározás szabadsága és akadályai – új kutatás a magyar bringásokról
2025.07.29
A Magyar Kerékpárosklub megbízásából készült országos kvalitatív kutatás bemutatja, hogyan gondolkodnak a magyarok a kerékpározásról, mi motiválja, és mi tartja vissza őket a mindennapos bringázástól.

Ahogy a világ nagyvárosaiban, úgy Magyarországon is egyre többen fedezik fel a kerékpározás előnyeit – praktikus, gyors, olcsó, egészséges, és szabadságot ad. Ugyanakkor a bringázás terjedésének gátjai is kirajzolódnak, amelyekre csak célzott szemléletformálással és tudatos várostervezéssel lehet érdemben reagálni.

A Magyar Kerékpárosklub megbízásából az Idea Intézet 2025 elején végzett online fókuszcsoportos kutatása átfogó képet ad a magyar lakosság kerékpározási attitűdjeiről. A közlekedési célú kerékpárosokat vizsgáló felmérés során 20–60 év közötti, különböző hátterű és lakóhelyű résztvevők osztották meg tapasztalataikat és véleményüket. A kutatás célja, hogy segítsen megérteni a kerékpározás választásának és elutasításának legfőbb mozgatórugóit, így hozzájárulva a jövő kerékpárosbarát döntéseihez.

A kutatás megvalósítását a Közös Értékeink program támogatása tette lehetővé.

A kutatás eredményei letölthetőek pdf formátumban az alábbi oldalról:

KERÉKPÁROZÁSI ATTITŰDÖK MAGYARORSZÁGON 2025 - kutatási eredmények

Fotó: Karancsi Rudolf, Magyar Kerékpárosklub

Szabadság, egészség, közösség: miért tekerünk?

A kutatás alapján a kerékpár sokak számára a legkötetlenebb közlekedési eszköz: nincs menetidőhöz kötve, nem kell parkolóhelyet keresni, és az útvonal is szabadon választható. Ez a szabadságélmény vált a legerősebb motivációs tényezővé – különösen a rutinosabb kerékpárosok körében.

A kerékpározás emellett tökéletesen illeszkedik az egészségtudatos életmódba. Sokan említették, hogy így időt takarítanak meg, hiszen a napi mozgás a közlekedéssel együtt teljesül. Ez nemcsak testi, de mentális egészségükre is pozitív hatással van.

Megfigyelhető a közösségi élmény iránti igény is: a családi kerékpározás, a barátokkal tett kirándulások vagy épp a kerékpáros kultúrához való tartozás élménye erősíti a bringázást választók elköteleződését.

Baleset, lopás, rossz utak: mi tart vissza?

A kutatás egyértelműen rámutatott a visszatartó tényezőkre is. A leggyakoribb félelmek közé tartozik a balesetveszély – különösen a kezdő és női kerékpárosok esetében. A frusztrált autós közlekedők, a szűk oldaltávolságok, a kerékpársávokra parkolt autók vagy az agresszíven közlekedő futárok, rolleresek egyaránt növelik a bizonytalanságot.

A kerékpárlopások szintén komoly problémát jelentenek. A válaszadók bizalmatlanok a zárakkal és tárolókkal szemben, sokan nem mernek drágább bringát használni, vagy csak korlátozott helyeken hajlandók leláncolni azt.

Az infrastruktúra hiányosságai, a lepusztult kerékpárutak, logikátlan útvonalak, illetve a karbantartás hiánya szintén gyakran elhangzottak. A családosok és kevésbé rutinos bringások számára különösen fontos lenne a jól kijelölt, biztonságos hálózat – ennek hiánya sokakat eltántorít.


Fotó: Karancsi Rudolf, Magyar Kerékpárosklub

Mit szeretnének a kerékpárosok?

A megkérdezettek nem újabb szabályokat, hanem a meglévő szabályok hatékonyabb betartatását sürgetik. Egyértelmű jelzések, következetes rendőri fellépés, edukációs kampányok, és az autósok érzékenyítése a kerékpáros közlekedés irányába – ezek lennének a legfontosabb lépések egy biztonságosabb közlekedési kultúra irányába.

Előre kell tekintenünk

A kutatásból világosan látszik: a kerékpározás térnyerése nem csupán infrastruktúra kérdése, hanem társadalmi és kulturális átalakulás is. A mindennapi bringázás akkor válik valódi alternatívává, ha a döntéshozók, a közlekedés többi szereplője és a civil szervezetek is együtt dolgoznak egy biztonságosabb, élhetőbb, emberközpontúbb városi közlekedés megteremtéséért.

Fotó: Karancsi Rudolf, Magyar Kerékpárosklub

A Kerékpárosklub válaszai: programok, kampányok, oktatás

A Magyar Kerékpárosklub aktívan dolgozik a felmerült problémák megoldásán. A Bebiciklizés program célja a kevésbé rutinos kerékpárosok támogatása elméleti és gyakorlati oktatással. A Kerékpáros Kisokos kiadvány közérthetően mutatja be a biztonságos közlekedés alapjait. Az országos Bringásreggeli, a gyerekeknek szóló Bicibusz, és a rendezvényes tárolószolgáltatás mind hozzájárulnak a bringázás népszerűsítéséhez és elfogadottságának növeléséhez.


A projekt az Európai Unió "Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek" (CERV) programjának támogatásával valósult meg. Az Európai Bizottság támogatása nem jelenti a projektben megvalósított tevékenységek tartalmának jóváhagyását, amely kizárólag az azt megvalósítók álláspontját tükrözi, valamint a bizottság nem tehető felelőssé ezen információk bárminemű felhasználásáért.


Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!


Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron