Facebook Instagram Youtube

Egy kutatás szerint a kerékpársávok és más aktív utazási módok hatása a vártnál „pozitívabb”

Egy kutatás szerint a kerékpársávok és más aktív utazási módok hatása a vártnál „pozitívabb”
2024.02.28
A dedikált, speciális igényekre szabott infrastruktúra, melynek segítségével a kerékpárosok utazásuk elejétől a végéig biztonságban érezhetik magukat, növeli a kerékpározás arányát, főleg a nők és idősebbek körében, akik megfelelő infrastruktúra hiányában kevésbé valószínű, hogy bicikliznének.

Az eredeti cikk The Irish Times oldalán jelent meg, szerző Paul Cullen: Impact of cycle lanes and other active travel ‘more positive’ than people expect, study finds. Fordította: Liptay Orsolya.  Csatlakozz te is önkéntes fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!

Egy friss, ír kutatás szerint a kerékpársávok és más aktív utazási módok hatása a vártnál „pozitívabb”.

Az ESRI, az ír Economic and Social Research Institute kutatói szerint az ilyen infrastruktúrák tervezőinek meg kell kérdőjelezniük a kialakult status quo-t, hogy az új kezdeményezéseknek nagyobb támogatást szerezzenek. Az ESRI kutatói szerint „a közlekedéspolitikai változtatások elleni tiltakozás nem csak Írországra jellemző”

A kerékpározást és gyaloglást elősegítő infrastrukturális változtatások hatásait vizsgáló nemzetközi kutatás eredményeinek áttekintésekor a kutatók arra jutottak, hogy az aktív utazási lehetőségek javítása megsokszorozza a kerékpározás és a gyalogos közlekedés arányát.

A másodlagos, a helyi vendéglátóiparra és kiskereskedelemre gyakorolt hatás pedig pozitív vagy semleges, miközben az intézkedések csökkenthetik a közlekedési dugók számát.

Azonban a tanulmány arra is rámutat, hogy a csökkenő károsanyag-kibocsátás, a jobb levegőminőség és pozitív közegészségügyi hatások ellenére a meglévő infrastruktúra kerékpáros-és gyalogosbaráttá tételére irányuló javaslatok gyakran ellenállásba ütköznek a közösségekben, mivel azt gondolják, hogy azok negatív hatást gyakorolnak majd a vállalkozásokra és a közlekedésre.

A tanulmány rámutat azokra a pszichológiai előítéletekre, melyek miatt az emberek nem támogatják az ilyen változtatásokat. A status quo fennmaradására vonatkozó előítélet miatt az emberek szeretik, ha a dolgok úgy maradnak, ahogy voltak, még akkor is, ha a változás kedvező hatásokkal jár. A „kollektív illúzió” miatt a tervek támogatói azt hihetik, hogy kisebbségben vannak.

Emellett az emberek túl nagy jelentőséget tulajdoníthatnak az első információknak, amit a tervekről megtudnak („elsődleges hatás”), illetve hajlamosabbak az információkat az alapján megítélni, hogy kitől hallották, nem pedig azok tartalma alapján („a hírhozó hatása”).

A kutatás kiemeli azokat a dizájn elemeket, melyek teljessé tehetik az aktív utazási infrastruktúra-elemek pozitív hatásait. A dedikált, speciális igényekre szabott infrastruktúra, melynek segítségével a kerékpárosok utazásuk elejétől a végéig biztonságban érezhetik magukat, növeli a kerékpározás arányát, főleg a nők és idősebbek körében, akik a megfelelő infrastruktúra hiányában kevésbé valószínű, hogy bicikliznének.

A többi közlekedőtől szeparált, felfestett kerékpársávok, melyeknek a kereszteződésben a lámpák elsőbbséget adnak, növelik a kerékpárosok és gyalogosok valós és vélelmezett biztonságérzetét.

„Ezek a pozitív hatások nagyobbak, amikor a kezdeményezéseket forgalomcsillapítási intézkedések is kísérik, például csökkentik a járművek megengedett legnagyobb sebességét, illetve kiemelik a kereszteződéseket.”

Az ESRI viselkedéskutatója, Dr. Shane Timmons szerint „a közlekedéspolitikai változtatások elleni tiltakozás nem csak Írországra jellemző”.

„Azonban a kutatás szerint több országban az emberek véleménye pozitívabb lesz a változásokat illetően azok bevezetése után. A közösségekkel folytatott nyílt és méltányos, a közlekedéssel és a helyi vállalkozásokkal kapcsolatos aggodalmakkal és a biztonsággal foglalkozó konzultáció nagyon hasznos,” tette hozzá.

A kutatást a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Fingal Megyei Tanács rendelte meg.

„A közvélemény attitűdjei a klímaváltozással kapcsolatban és a klímacselekvési kezdeményezések elfogadása a közvéleményben nem kapcsolódnak össze”, jelentette ki David Storey, a Fingal Megyei Tanács képviselője.

„Szükséges, hogy az emberek tömegesen váltsanak aktív közösségi módokra annak érdekében, hogy jelentős hatást gyakoroljunk a klímaváltozásra. Ezt a kutatást már most használjuk arra, hogy olyan dizájnelemeket és kommunikációs elemeket válasszunk, melyek közelebb hozzák egymáshoz a klímaváltozás megértését és a klímaváltozás hatásainak csökkentését célzó magatartásformákat.”

Támogasd a bringás fejlődést!

Csatlakozz a Kerékpárosklubhoz, csináljunk együtt bringás országot Magyarországból!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron