A parkolók megépítése helyett tiltótáblák a pályaudvarokon! MEGJÖTT A MÁV VÁLASZA

 
Frissítés 2013. aug. 8-án: megérkezett a MÁV válaszlevele, melyet változatlan formában teszünk közzé. Reméljük, hogy a budapesti pályaudvarokra is gyorsan kikerülnek a tárolók!
 
Lehangoló a helyzet a pályaudvarokon: Budapest főpályaudvarain több, mint 5000 kerékpár parkolása továbbra is megoldatlan. A MÁV azonban a parkolók megépítése helyett tiltótáblákat helyezett ki.
 
 
 
A kerékpárosok legnagyobb szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Magyar Kerékpárosklub nem most próbálkozik először a vasúti közlekedés kerékpárosbarát fejlesztéseinek előremozdításával, ám a MÁV számára a jelek szerint nem annyira fontos az ügy. Ugyanis évek óta nincs előrelépés kerékpárok tárolásában a budapesti pályaudvarokon, hacsak az újabban kihelyezett tiltótáblákat nem tekintjük annak.
 
A Klub már régóta működik együtt a MÁV-val, legutóbb 2012-ben vizsgálták közösen a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatát, a budapesti pályaudvarok kerékpárparkolóinak tervezésében is résztvettek, egyelőre látható eredmény nélkül.
 
Ha a budapesti főpályaudvarokon nagy kapacitású és biztonságos kerékpárparkolók jelennének meg, akkor azzal az ingázók számára a vasúti szolgáltatás szintje jelentősen emelkedne – tehát vélhetően nőne az utasszám és ezzel együtt a közvetlen bevétel is. Budapest három jelentős vasúti csomópontjába a MÁV 2012. május végére el is készítette a terveket a kerékpárparkolás színvonalának fejlesztésére, ám a megvalósítás máig nem indult meg.
A Déli, Keleti és Kelenföldi pályaudvarokon a kerékpárok parkolása egyáltalán nem megoldott. Kijelölt kerékpárparkoló kizárólag a Nyugati pályaudvaron található, de itt is nagyon kevés. A kereslet-kínálat abszurditását jól szemlélteti, hogy ott a hajnali órákban fürtökben lógnak a biciklik: az utasszámhoz viszonyítva a kerékpárparkoló kapacitása olyan, mintha nem is létezne.
Egy 2011-es tanulmány („A Budapesti főpályaudvar kialakítási lehetőségeinek innovatív vizsgálata”) szerint Budapest négy legforgalmasabb vasútállomásán kb. 110.000 ember fordul meg naponta. Az érvényben lévő OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) szerint a főpályaudvarokon a tervezett vagy mért napi utasszám 5%-ával azonos darabszámú kerékpárparkolót lenne szükséges kialakítani. Ez azt jelenti, hogy a Keleti pályaudvaron a 35.000 utas számára 1.750 db, a Nyugati pályaudvaron a 44.000 utas számára 2.200 db, a Déli pályaudvaron 22.000 utas számára 1.100 db kerékpárparkoló kialakítására lenne szükség. Ezzel szemben a 2012-ben elkészült tervek egyik helyen sem tennék lehetővé 50-nél több bicikli elhelyezését, de még ezek a parkolók sem épültek meg.
 
A fent említett 2012-es Kerékpárosklub-MÁV közös felmérés eredményei alapján az látható, hogy a vasutat biciklivel kombináló utasok csupán egynegyede elégedett a kerékpártárolási lehetőségekkel, többségük a tárolók hiánya miatt kénytelen a kerékpárját magával vinni olyan szerelvényeken, ahol  a kerékpárszállítási kapacitás megindult fejlődése ellenére is rendre nehéz a kerékpárok elhelyezése.
 
A Magyar Kerékpárosklub követeli, hogy a MÁV azonnal tegyen lépéseket a jelenlegi tarthatatlan helyzet megoldásának érdekében. A másfél éve elkészült tervek alapján lásson neki a 3 főpályaudvaron kerékpárparkolók kiépítésének.
 
Epilógus:
A  pályaudvaroknál a “fejlődés” megindult, a helyzet "javult”: egyre több tájékoztató tábla hirdeti: „Tájékoztatjuk tisztelt utasainkat, hogy a pályaudvar területén hagyott kerékpárok elszállításra kerülnek! MÁV - Vasút Biztonsági Osztály”, újabban pedig már kerékpárral behajtani tilos tábla is került a bejáratokhoz.
 
Sajtóanyag itt.
 
CsatolmányMéret
MÁV_válaszlevél_Kerékpárosklub_20130808.pdf979.29 kB

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

"A MÁV csoport kiemelt figyelmet fordít a kerékpárjukat a vonaton is magukkal vinni kívánókra"

Aha.

http://www.origo.hu/utazas/magyarorszag/20130725-bricikliszallitas-vonat...

Azért lenne még hova fejlődni.

Még annyi, hogy a jelentős utasforgalmat lebonyolító közlekedési csomópontokban ideje lenne elfelejteni a hagyományos támaszokat és el kellene kezdeni végre helytakarékos megoldásokban gondolkodni!
A támaszok közötti távolság (alapból min. 80cm) csökkenthető, tehát a fajlagos kapacitás növelhető a kormányok síkjának eltolásával, míg a kapacitás duplázható/triplázható a 2 ill. 3 szintes parkolók telepítésével. Nem lehet véletlen, hogy tőlünk nyugatra szinte csak ilyeneket telepítenek a főbb megállókba és pályaudvarokra...
Ezek a "különleges" termékek ugyan drágábbak egy hajlított csőkorlátnál (alias U támasz), de ha figyelembe vesszük a kerékpárparkolóhoz szükséges köz- vagy magánterület értékét, akkor a különbség biztosan elhanyagolható lesz.
Belső helyiségben kialakított tároló esetében a helykihasználást a vertikális parkolók is segíthetik.

a mávos válasz amúgy tök korrekt lenne, leszámítva azt, h télleg el vannak tájolva a nagyságrendeket illetően.

egy kép Leuvenből, a vasútállomás alatti (!) bringatárolóról (a belga város lakossága kevesebb mint tizede Budapestének): https://plus.google.com/photos/106529335929800405491/albums/538397258857...

Elszomorító a válasz. Nem is a durcás hangneme, hanem hogy mennyire nincsenek képben a nagyságrendekkel. 10 éves lemaradásban lesznek, mikor átadják ezeket a 30-40 férőhelyes tárolókat. Nem látták a Nyugatiban mi van? Fürtökben lógnak a kerítésen körülötte a biciklik, és ha ma háromszorosára bővítenék, azonnal megtelne. Erre terveznek 30 férőhelyet máshová? Érthetetlen. A hegyes és csak 300 ezres Grazban több ezer bicikli áll a pályaudvar előtt, Groningenben több szintes bicikligarázs van 4-5000 bringának, Amszterdamban már az egész pályaudvar környéke kerékpártároló (vagy 10-12 ezer férőhely). Hahó MÁV! Budapest belvárosában már az emberek 5%-a kerékpáron közlekedik. Ez a férőhelyszám 0,5%-hoz is kevés lenne, de mire megépül már 8-10%-hoz kellene megfelelnie. Aránytévesztés.
A másik, hogy azért nem kell szerintük sok tároló, mert az elővárosokban hagyják az utasok a biciklijüket. Ebből nyilvánvaló, hogy nem is ismerik a kerékpár-vasút intermodalitás nemzetközi gyakorlatát. Az osztrákok, hollandok, németek, britek, svájciak ezt 2(!) biciklivel csinálják, mert úgy praktikus. Akkor váltható ki vele a helyi tömegközlekedés vagy autózás. Mindenki otthagyja az ócska 80 eurós bringáját a két állomáson, és az útja 90%-át vonattal teszi meg, csak az első és utolsó 1-5 kilométert bringázza le. Fel kellene őket világosítani, mielőtt teljesen lemaradnak erről a vonatról, mert még csak nem is futnak utána.

Nekem bajom van a behajtani tilos táblával.
KRESZT táblát, csak az arra kijelölt hatóság, engedéllyel rakhat ki. Ha a MÁV erre kért engedélyt, és legyártatta a szabványos táblát, akkor az nekem elég fura, mert nem kis adminizstráció, meg pénz. Főleg, hogy nem lehetne pl. a képen látható ajtóra kirakni. KRESZ táblához hasonló táblát használni meg szabályellenes (szegedi zebra akcióra emlékszünk még?)

Kelenföldön én már ki is néztem egy használaton kívüli helyiségét a pályaudvar épületének. Nem túl nagy, de kezdetnek jó volna. :)

Maximálisan értékelem a munkátokat kedves János, ezért is kampányolok mindenhol, hogy minden bringás lépjen be a klubba, erősítvén az érdekérvényesítés hátterét. A HVG-s cikk tökéletesen korrekt. Annak a bizonyos rendeletnek pedig érvényt kell szerezni.

253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési követelményekről

(OTEK)

valóban, a behajtani tilos tábla jogos. Csak az nem, hogy látják a "problémát", egyre több bringás, és erre nem azzal reagálnak, hogy tárolókat építenek, könnyen megközelíthető vagonokat, akadálymentes lépcsőket (sorolljam még), hanem tiltó és figyelmeztető táblákkal CSAK! (azért az a tábla, hogy a pályaudvaron lezárt bringákat elviszik, az milyen?)Szóval azt akarjuk mondani, hogy kéretik fordítva csinálni: először a szükséges intézkedések annak érdekében, hogy egyre többen használhassák kombinálva a vasutat és a bringát, és utána tiltani.

Ide is beírom a MÁV reagálással kapcsolatos véleményemet. reagálás itt: http://hvg.hu/utazas/20130805_A_MAV_megigerte_a_bringasoknak_a_biciklit

Erre a MÁV ígéretre muszáj kicsit részletesebben reagálnom:
1." a nyugatinál még keresik a megoldást": hát elég rég óta! A most meglévő sem a saját hatalmas beruházásuk, annak idején éppen mi, a Kerékpárosklub javasolta, szerezte meg hozzá a támogatót, aki a támaszokat adta, és még a kommunikációt is mi szerveztük, mert az átadást a BAM akkori megnyitójára szerveztük, ezért vittük magát a megnyitó eseményt is oda.
2. "A tárolók bővítését kihasználtságtól függően vizsgálják": hogyan vizsgálják? Mert hogy éppen a nyugatinál az EGYETLEN tároló réges-rég TELE VAN! (ahogy a cikkhez mellékelt kép is mutatja). Milyen egyéb input, indikátor vagy mifene kell ahhoz, hogy a bővítés mellett döntsenek?
3. miért kell ezekről a sajtón keresztül kommunikálnunk? Miért nem volt elegendő a szükséges lépésekhez az, hogy szakmai megbeszéléseket kezdeményeztünk erről, hogy segítettük a tervezést, hogy telefonáltunk és leveleztünk számosat?
4. az, hogy táblákat tesznek ki, mibe kerül? Mert egy támasz kihelyezése sem több kb 5 000 Ft-nál. (lehet olcsóbb és drágább is persze, de ugye nem nagyberuházás).

Egyetértek DESZKÁSsal. Kicsit javíthatnátok a cikket, mert azt sugallja, hogy a behajtani tilos táblával is gondunk van. Tag vagyok. Az korrekt, a pu-on az ember (!) tolja a bringát. A helyzetet viszont kezelni kell, ha már annyira kampányol a MÁV (is) a kerékpározással, és még bevételt is remél tőle.

Egyébként sehol sem írtam olyat, hogy ez vicces. Nem is tudom mire vélni a hozzászólás ezen részét.

Lajos, bevinni, vagy behajtani nem lehet vele? Milyen tábla van kinn?

@Deszkás ez szerintem nem vicces.
Miskolcon tapasztaltam, hogy a vonaton lehetne ugyan kerékpárt szállítani, de szabályosan bejutni nem. A bejáratnál ott a tábla, hogy kerékpárt bevinni tilos.

Szerintem az teljesen normális, hogy a pályaudvarokra kitették a Kerékpárral behajtani tilos táblát. Épp eszű ember leszáll a bicikliről, és tolja azt a pályaudvar területén a gyalogosok között.