Facebook Instagram Youtube

A kerékpározás és a gyaloglás egészségügyi haszna felülmúlja a légszennyezés okozta veszélyeket

A kerékpározás és a gyaloglás egészségügyi haszna felülmúlja a légszennyezés okozta veszélyeket
2018.02.09
A gyaloglás és a kerékpározás egészségügyi előnyei még az olyan városokban is ellensúlyozzák a légszennyezés negatív hatásait, ahol magas a légszennyezettség - állítja egy tanulmány, amelyet a angol Diéta és Aktivitás Kutatóközpont (CEDAR) a Cambridge-i Egyetem Orvoskutatói Tanácsának járványügyi egységével közösen készített. Az eredmény újabb bizonyíték a kerékpározás támogatása mellett, különösen olyan városokban ahol nagy szükség van a járművek szennyezőanyag-kibocsátásának csökkentésére.

A gyaloglás és a kerékpározás egészségügyi előnyei még az olyan városokban is ellensúlyozzák a légszennyezés negatív hatásait, ahol magas a légszennyezettség - állítja egy tanulmány, amelyet az angol Diéta és Aktivitás Kutatóközpont (CEDAR) a Cambridge-i Egyetem Orvoskutatói Tanácsának járványügyi egységével közösen készített. Az eredmény újabb bizonyíték a kerékpározás támogatása mellett, különösen olyan városokban, ahol nagy szükség van a járművek szennyezőanyag-kibocsátásának csökkentésére.

A cikk eredetileg a CEDAR oldalán jelent meg. Benya-Magyar Marietta fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

A rendszeres testmozgás csökkenti a cukorbetegség, a szívbetegségek és a rák kialakulásának kockázatát. A mozgáshiány kockázatai aktív közlekedési módokkal is csökkenthetők, ilyen például a gyaloglás és a kerékpározás. Utóbbiak kapcsán azonban gyakori aggodalom a légszennyezés miatti potenciális kockázat a városi környezetben.

Levegőszennyezés az egyik vezető környezeti kockázati tényező az emberek egészségére. A Royal Colleges of Physicians and of Paediatrics and Child Health által készített jelentés azt feltételezi, hogy a légszennyezés évente 40 000 korai halálesethez járul hozzá az Egyesült Királyságban. A városi légszennyezés egyik fő forrása a közlekedés. Az autók, motorkerékpárok és buszok kibocsátása azonban csökkenthető az aktív utazási módok elterjesztésével, de kérdés, hogy a mozgás miatt belélegzett többletszennyezés mennyiben ártalmas az egészségre.

A fejlett országok után a szennyezettebb metropoliszokat is megvizsgálták

Több tanulmány kimutatta már, hogy a kerékpározás és a gyaloglás egészségügyi előnyei felülmúlják a kockázatait. A korábbi kutatások azonban Európa és az USA jobb levegőjűnek számító városaiban készültek, eredményeik nehezen voltak alkalmazhatóak a fejlődő országok nagyvárosainak légszennyezettségére.

A Preventive Medicine szaklapban megjelent tanulmány a világon elsőként modellezte a gyaloglás és kerékpározás előnyeit és kockázatait a bolygó különböző pontjainak légszennyezési adatai alapján. A Cambridge-i és Kelet-Angliai Egyetem kutatóiból álló CEDAR és a Medical Research Council szakértőiből álló csapat a mozgás intenzitása és hossza illetve a világ különböző pontjain mért légszennyezési adatok alapján, nemzetközi járványügyi tanulmányok és elemzések adatait felhasználó számítógépes szimulációkkal hasonlította össze az aktív közlekedési módok kockázatait és előnyeit.

A kapott adatok alapján a kutatók megállapították, hogy a városok túlnyomó többségében a levegőszennyezés negatív hatása nem múlja felül a gyaloglás és kerékpározás során történő mozgásból fakadó előnyöket. Csupán a városok 1%-ában van akkora légszennyezés az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint, ahol a levegő szennyezésének veszélyei felülmúlhatják napi fél óra kerékpározásból fakadó pozitív hatásokat.

"Londonban az aktív utazás egészségügyi előnyei mindig meghaladják a légszennyezés okozta kockázatot, de még a londoni légszennyezettség tízszeresével rendelkező Delhiben is heti öt órán keresztül kellene kerékpározni ahhoz, hogy a levegőszennyezés kockázata meghaladja az egészségügyi előnyöket.” – nyilatkozta a kutatást vezető Dr. Marko Tainio, a Cambridge-i Egyetem MRC Járványügyi Egységének vezetője.

A kutató ugyanakkor figyelmeztetett, hogy például a kerékpáros futárok már olyan mennyiségű szennyezésnek lehetnek kitéve a világ legrosszabb levegőjű városaiban, amitől a kockázati tényezők felülmúlják az előnyökét.

Dr. James Woodcock, a CEDAR vezető tanulmánykészítője figyelmeztetett, hogy a kutatás hiába mutatta ki a fizikai aktivitás előnyeit a levegőszennyezettség veszélyeivel szemben, ez nem indokolja a levegőminőség javítására tett erőfeszítések elhagyását. „A kutatás segítséget nyújt az autózás helyett a gyalogos és kerékpáros közlekedést segítő városi infrastruktúra kialakításához. Ezzel egyszerre csökkenthető a légszennyezés, és támogatható a testmozgás” – hangsúlyozta a kutató.

A szerzők figyelmeztetnek, hogy a kutatás során általánosságban vizsgálták az egyes városokat. Nem tértek ki a településeken belül eltérő helyszínek tulajdonságaira, hirtelen megnövekedett légszennyezéssel járó eseményekre, és a városlakók egyéni fizikai aktivitására, betegségtörténetére. A jellemzően többet sportoló egyéneknél kisebb hozzáadott egészségügyi előnyökkel járnak az aktív közlekedési módok, mint az átlagosnál kevesebbet mozgó embereknél.

A kutatást a Centre for Diet and Activity Research (CEDAR), és az UKCRC Public Health Research Centre of Excellence végezte. A munkát támogatta az Európai Unió által finanszírozott "Fizikai tevékenység a fenntartható közlekedési módokon keresztül" projekt.
 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket olvashatsz fordítócsoportunktól itt.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • ​Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron