Facebook Instagram Youtube

Megfelezték a személyi sérüléses közúti balesetek számát a londoni forgalomcsillapítási intézkedések

Megfelezték a személyi sérüléses közúti balesetek számát a londoni forgalomcsillapítási intézkedések
2021.09.21
Egy tanulmány szerint megfeleződtek a személyi sérüléssel járó balesetek azokon a londoni utakon, ahol a koronavírus-járvány alatt az átmenő forgalom csillapítására vonatkozó intézkedéseket vezettek be. A közlekedésbiztonsági eredmények olyan jók, mint amit a 2000-es évek elején az átmenő forgalom elterelése nélkül, csupán sebességcsökkentési intézkedésekkel értek el.

Peter Walker cikke a Guardian oldalán jelent meg 2021. július 23-án. A fordítás a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjában készült. Magyar Márton fordította, Halász Áron szerkesztette. Csatlakozz te is fordítócsoportunkhoz, hogy minél több külföldi jó példát, újító gondolatot mutathassunk be!



A 72 darab, tavaly március és szeptember között bevezetett forgalomcsillapításban érintett területen (LTN, low traffic neighborhood) történt sérülések rendőrségi adatait vizsgáló kutatás szerint a területeket kívülről határoló utakon sem nőtt meg a balesetveszély.

A legnagyobb csökkenés a sérülésekben a gyalogosok és az autóban ülők körében volt tapasztalható, és kisebb részben érintette a kerékpározókat - állítja a Dr. Anna Goodman, a London School of Hygiene and Tropical Medicine közegészségügyi szakértője által vezetett, a Westminster University és az Imperial College London akadémikusaival együttműködve végzett kutatás.

A biztonság látható megnövekedése egy jelentős érv lehet a forgalomcsillapítási kezdeményezések körüli vitában, amik hangos ellenzést váltanak ki a lakosság és a média egy részéből.

Nemzetközi téren elterjedt elképzelés, hogy a forgalomcsillapított, a rövid távú autózást nem támogató lakókörnyezetekben könnyebben ösztönözhető a gyalogos és kerékpáros közlekedés. Londonban virágosládákkal, oszlopokkal és térfigyelő kamerákkal egyes utcákba csak a behajtást engedélyezik autóval - az áthajtást nem -, kerékpárral és gyalog viszont teljes átjárhatóságot biztosítanak.

Ugyan a vita jelentős része arra fókuszált, hogy az intézkedések vajon elveszik a kedvet a gépjármű-használattól, vagy csak más utcákra helyezik azt át. Kutatások szerint kellően átfogó intézkedések esetén a forgalomcsillapító és nem az áthelyező hatás érvényesül. A londoni intézkedések esetén a biztonság növekedése volt még a leginkább feltűnő.

A jelentés szerzői összehasonlították a 2018 októberétől decemberig tartó, majd 2019 és 2020 - az intézkedések bevezetésének ideje - azonos időszakának baleseti adatait hasonlították össze. A forgalomcsillapítási intézkedések bevezetésével egy időben a baleseti sérülések kicsivel több, mint a felére estek London többi részének sérülési számaihoz képest ugyanabban az időszakban. Ezzel szemben 2018 és 2019 azonos időszakaiban nem volt semmilyen megfigyelhető eltérés a város többi részéhez képest. A szerzők szerint ez a forgalomcsillapítási intézkedések közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását mutatják. 

Az adatok azt is mutatják, hogy a forgalomcsillapított területeket határoló utak 25 méteres környezetében sem volt semmilyen észlelhető a személyi sérüléssel járó balesetek számában.

Bár ez a szám eleve alacsony volt, de megállapítható, hogy a forgalomcsillapított övezetekben bekövetkező balesetekben súlyosan vagy halálosan megsebesültek száma is felére csökkent.

Goodman szerint érdemes lenne hosszabb távon is vizsgálni a forgalomcsillapítási intézkedéseket kerékpáros szempontból is, mert korábbi intézkedések helyszínein a kerékpárral közlekedők szempontjából is jelentősebb közlekedésbiztonsági hatásokat mértek. 

A sérülések csökkentése még így is "nagyon lenyűgöző eredmény" Goodman szerint. "Hogy kontextusba tegyük, ez a kétezres évek elején Londonban bevezetett 32km/h-ás (20 mérföldes) sebességű zónák bevezetése utáni 23%-os csökkenés kétszerese."

"A sérüléssel járó gyalogos balesetek több mint fele, a halálos balesetek harmada városi mellékutcákban történik Nagy-Brintanniában. Ez alapján további forgalomcsillapító intézkedések jelentős hatással járhatnának a gyalog közlekedők biztonságára."

Will Norman, London gyalogos- és kerékpáros közlekedésügyi megbízottja szerint "ez a kutatás a forgalomcsillapított közterületek egy újabb előnyét mutatja meg."


Kiemelt kép: Az alacsony forgalmú környékeken virágosládákat és egyéb akadályokat használnak hogy megakadályozzák a gépjárművek egy adott úton való áthaladását. (Fotó: Crispin Hughes / Greenpeace)


Olvasd el ezt is: Egyetlen gyalogos és kerékpáros sem halt meg közlekedési balesetben Oslo városában 2019-ben


 

Tetszett a cikk? Maradjunk kapcsolatban!

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
10 tipp a biztonságos téli bringázáshoz hóban, fagyban is

Bringázni télen is egyszerű, gyors és olcsó. Persze a nyári könnyedségre még pár hónapot várnunk kell, ezért érdemes pár dologra odafigyelned. Öltözködési és karbantartási tippjeink után itt van pár tanács a havas és jeges napokra.

2016.12.01 |  aron
Barcelona kiterjeszti autómentes szuperblokkjait

A katalán főváros gyalogosoknak elsőbbséget biztosító zónáit a belváros nagy részére kiterjesztik – jelentette be Ada Colau polgármester.

2020.12.10 |  aron