Facebook Instagram Youtube

Elkészítettük Eger kerékpárosbarát átalakulásának koncepcióját

Elkészítettük Eger kerékpárosbarát átalakulásának koncepcióját
2016.02.25
Eger önkormányzatának megbízásából elkészítettük a város kerékpárosbarát átalakításának koncepcióját. A  “Kerékpárosbarát Eger” koncepcióban leírtak megvalósításával sikeresen növelhető a biciklis közlekedés városi aránya. Eger a korábbi évtizedek fenntarthatatlanná vált autóközpontú fejlesztéseinek ellenére számtalan kiaknázatlan lehetőséggel rendelkezik, hogy a fiatalok és idősebbek is kényelmesen, biztonságosan, kerülőutak nélkül juthassanak el A-ból B-be kerékpárral. Átlagos városban megtett 3-5 kilométeres utazásokhoz a kerékpár a leghatékonyabb jármű, így egri javaslataink más településeken is alkalmazhatóak.

Eger önkormányzatának megbízásából elkészítettük a város kerékpárosbarát átalakításának koncepcióját. A  “Kerékpárosbarát Eger” koncepcióban leírtak megvalósításával sikeresen növelhető a biciklis közlekedés városi aránya. Eger a korábbi évtizedek fenntarthatatlanná vált autóközpontú fejlesztéseinek ellenére számtalan kiaknázatlan lehetőséggel rendelkezik, hogy a fiatalok és idősebbek is kényelmesen, biztonságosan, kerülőutak nélkül juthassanak el A-ból B-be kerékpárral. Átlagos városban megtett 3-5 kilométeres utazásokhoz a kerékpár a leghatékonyabb jármű, így egri javaslataink más településeken is alkalmazhatóak.


 

2014 őszén, az önkormányzati választások előtt négy városban tartottunk bringás felvonulást. Azt kértük a leendő városvezetőktől, hogy tegyenek alapvető vállalásokat az előttük álló önkormányzati ciklusra a kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztésével kapcsolatban. Kampányunk folytatásaként több száz önkormányzathoz juttattuk el költséghatékony kerékpáros fejlesztési eszközökről szóló tájékoztatónkat, emellett egy városvezetőknek és tervezők szóló konferencia társszervezői is voltunk. Munkánk első gyümölcseként Eger önkormányzata megbízta a Kerékpárosklubot, hogy dolgozza ki a város kerékpárosbarát fejlesztési koncepcióját. A munkát két részre, helyzetfelmérésre és javaslattételre bontottuk.

A helyzetfelmérő munkarészben feltártuk azokat a problémákat, melyek akadályozzák a kerékpáros közlekedés terjedését Egerben. Bemutattuk azokat az eszközöket, amelyek használatával költséghatékonyan és eredményesen kerékpárosbaráttá válhat a város.

A tanulmány készítése során kiemelt hangsúlyt fektettünk az előzmények áttekintésére, a munka közösségivé tételére. Egy ilyen munka során alapvető a különböző érdekcsoportok bevonása és véleményének figyelembe vétele, ezért megkerestünk több helyi civil szervezetet, a Heves Megyei Rendőr-főkapitányságot, a Magyar Közút Nonprofit Zrt-t, a KTE Heves megyei tagozatát, valamint több oktatási intézményt és gazdasági szereplőt. Emellett különösen fontos a városban közlekedők észrevételeinek begyűjtése is, egy online kérdőív, majd egy workhop keretén belül személyesen is megvitattuk a koncepció készítése során felmerülő kérdéseket.

Az év elején elkezdett helyzetértékelő munkarészt ünnepélyes keretek között a Föld napján adtuk át, ahol egyúttal átvehettük a második, javaslattételi munkarész megbízólevelét is.

A Kerékpárosklub közlekedésmérnöke, Radics Miklós átadja az első munkarészt Habis László polgármesternek

Javaslattétel

A munka folytatásaként a feltárt problémákra adtunk konkrét megoldási javaslatokat. Az elkészült koncepció meghatározza Egerben a kerékpáros közlekedés és az ahhoz kapcsolódó eszközrendszer fejlesztésének általános irányát, megadja az ehhez szükséges alapelveket, módszertant, eszközöket és intézkedési javaslatokat kínál.

A cél a kerékpározás elfogadottságának, mindennapi használati arányának és a közlekedés biztonságának növelése. A koncepció nem csak a kerékpárforgalmi létesítmények tervezői számára készült. Javaslataink költséghatékony megoldásokat kínálnak minden olyan várostervezéssel, közlekedéssel foglalkozó szakembernek, mérnöknek, döntéshozónak és önkormányzati tisztviselőnek, aki munkája során a közlekedési rendszer alakításában részt vesz, így akarva-akaratlanul a kerékpáros közlekedés feltételeit is alakítja.

A koncepció készítése során az alábbi célterületekkel foglalkoztunk:

-          Közlekedési célú kerékpározás

-          Szabadidős / rekreációs / turisztikai célú kerékpározás

-          Szemléletformálás, oktatás, kommunikáció

-          Intézményi háttér

Javaslataink nem drága és bonyolult beruházásokat, hanem minimális építéssel járó, olcsó, a meglévő közlekedési hálózat kerékpárosbaráttá tételével járó infrastrukturális beavatkozásokat sorolnak fel. Meggyőződésünk, hogy a kommunikáció és építkezés kéz a kézben járnak. A kerékpározás arányának növeléséhez infrastrukturális feltételek javítása mellett kiemelt hangsúlyt kell fektetni a szemléletformálásra, népszerűsítő kampányokra, az oktatási tevékenységekre és a megfelelő intézményi átalakításokra is.

Összességében elmondható, hogy a város remek adottságokkal rendelkezik a kerékpáros közlekedés népszerűsítéséhez és a közlekedés rendszerében betöltött arányának növeléséhez. A koncepcióban leírt javaslatok megvalósításával Eger véget vethet a gépkocsi-forgalomnak való alávetettségének és valóban kerékpárosbarát várossá válhat.

Részletek

A teljes koncepciót ezen a linken lehet elolvasni. Az anyag kidolgozása során elsődleges szempont volt, hogy korcsoporttól, nemtől és fizikai állapottól függetlenül minden biciklis közlekedésre nyitott ember számára vonzóvá és biztonságossá váljon a városon belüli kerékpározás. Eger fontos turisztikai célpont is, ezért közlekedési célú kerékpározás mellett a turisztikai/szabadidős kerékpárhasználat igényeit is figyelembe vettük.

A koncepció célja az összes városrész, a fontosabb intézmények, fő forgalomvonzó helyszínek kerékpáros elérhetősége, amit egy általunk kijelölt biciklis főhálózat megteremtésével lehet megteremteni. A főhálózat jellegzetessége a magas szolgáltatási színvonalat biztosító vonzó és biztonságos kialakítás, a lehető leggyorsabb A-ból B-be jutást biztosító útvonallal.

Javasolt főhálózati elemek

A főhálózati elemek mellett meg kell teremteni az ún. kerékpárosbarát alaphálózatot, ami gyakorlatilag a város összes utcáját érinti. Célja, hogy a város valamennyi közútja vonzóvá és kerékpárosbaráttá váljon. Ennek megfelelően foglalkoztunk a lakó-pihenő övezetek kérdésével, megvizsgáltuk a Belváros kerékpáros átjárhatóságát. Felmértük Eger egyirányú utcáit és hálózati szerepük szerint priorizált javaslatot tettünk azok kerékpáros kétirányúsítására.

Mindezek mellett javaslatot tettünk a városi kerékpárparkolás feltételeinek javítására, listát készítettünk a helyekről, ahol mindenképpen szükséges kerékpártámaszokat telepíteni.   

A patak-menti kerékpáros nyomvonal gerince a város kerékpáros közlekedésének, azonban bizonyos részei a patak áradásakor használhatatlanná válnak. Javaslatcsomagunk árvízi terelőútvonalakat is tartalmaz.

Az anyag foglalkozik a kerékpáros közlekedést biztosító hatékony önkormányzati háttér kialakításával, illetve a beavatkozásokat kiegészítő kerékpározást népszerűsítő szemléletformáló kommunikációs eszközökre is.
 

Kerékpáros koncepció letölthető dokumentumai itt.

Egri úthálózat fotók.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron