Facebook Instagram Youtube

Egyre jobban láthatóak a kerékpárral közlekedők

Egyre jobban láthatóak a kerékpárral közlekedők
2014.01.03
A kerékpárral közlekedők többsége jól látható sötétben is: országosan 75 százalékuk, Budapesten 80 százalékuk elöl és hátul is jól látható lámpát használ. Három év alatt immár hatodik alkalommal mérte fel a magyarországi kerékpáros közösség a biciklivel közlekedők kivilágítottsági arányát.
A kerékpárral közlekedők többsége jól látható sötétben is: országosan 75 százalékuk, Budapesten 80 százalékuk elöl és hátul is jól látható lámpát használ. Három év alatt immár hatodik alkalommal mérte fel a magyarországi kerékpáros közösség a biciklivel közlekedők kivilágítottsági arányát.
 
Idén ősszel a Magyar Kerékpárosklub és a Critical Mass mozgalom 166 önkéntese minden eddiginél több, összesen 3.274 kerékpáros közlekedő lámpahasználatát vizsgálta. Az ország minden pontján egyszerre, ugyanolyan módszerrel mért adatok illeszkednek az évek óta tartó trendhez, és további javulást mutatnak.
 
 
Nagyobb település, több biciklilámpa
 
Bár előnyük csökkent, az eddigiekhez hasonlóan ismét a budapesti bringásoka legszabályosabbak. Az elöl és hátul is kivilágított kerékpárok részaránya 79 százalékra nőtt, míg a lámpátlanok aránya 9 százalékon stagnált. 
 
 
 
 
Ugyanez a két adat a nagyvárosokban 71 és 15 százalék, a 10 és 100 ezer lakos közötti településeken 68 és 16 százalék, a 10 ezresnél kisebb falvakban 57 és 24 százalék.  Az országos átlag 74 és 12 százalékra javult. Bár az összesített adatok szerint a kisebb települések számai rosszabbak, a legnagyobb javulás is itt mérhető a 3 év alatt, vagyis elindult a felzárkózás a városi biciklistákhoz.
 
 
A összes település adata és az összesítések ebben a táblázatban találhatóak. 
 
 
LED forradalom
 
A kerékpárlámpák használati aránya a kedvező árú, és energiatakarékos LED-es lámpák elterjedésével kezdett javulni. Időközben a szabályok is lehetővé tették használatukat, és már csak elvétve találkozhatunk régi típusú dinamós világítással.
 
Új szabályozás
 
Nemrégiben változott a kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályozás, melynek kidolgozásában a Kerékpárosklub is közreműködött:
 

 
- A lámpák és a fényvisszaverő prizmák fényének 150 méterről is láthatónak kell lenniük.
 
- A fényvisszaverő prizmából már a kerékpár elejére is kell egy fehéret helyezni, nem csak egy pirosat hátulra.
 
- A küllőprizmát helyettesítheti a kétoldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület
 
- A gyakorlatot figyelembevéve - a kerékpároson elhelyezett világítás is szabályos.

 

(Fotó: Emma Grady http://www.treehugger.com )

Bővebben itt olvashattok az új rendelkezésről.
 
A következő országos mérést márciusban végzi a kerékpáros közösség, akik segítségét ezúton is köszönjük.
 
 
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron