Facebook Instagram Youtube

Elkészítettük Eger kerékpáros problématérképét

Elkészítettük Eger kerékpáros problématérképét
2015.06.10
Felmértük a város közlekedési hálózatát, a lakosok igényeit,  meghatároztuk azokat a kritikus konfliktuspontokat, amelyek felszámolásával kényelmesebbé és biztonságosabbá tehető a mindennapi kerékpárhasználat.
Eger város Önkormányzata úgy döntött, hogy a kerékpárosbarát fejlesztések mellett kötelezi el magát és ehhez szakmai partneréül a Magyar Kerékpárosklubot választotta. Az önkormányzati megbízás alapján nekiálltunk elkészíteni a „Kerékpárosbarát Eger” koncepciót. Ennek első részében bemutattuk felméréseink eredményeit: felmértük a város közlekedési hálózatát, a lakosok igényeit,  meghatároztuk azokat a kritikus konfliktuspontokat, amelyek felszámolásával kényelmesebbé és biztonságosabbá tehető a mindennapi kerékpárhasználat. A munka folytatása során javaslatokat teszünk a szükséges konkrét fejlesztési beavatkozásokra és komplex kerékpáros közlekedési koncepciót készítünk.

A Magyar Kerékpárosklub véleménye szerint Eger remek adottságokkal rendelkezik a mindennapos kerékpárhasználat elterjedéséhez. „A viszonylag kis távolságok, a város észak-déli tengelyére jellemző kedvező domborzati viszonyok, a helyi közösségi közlekedési rendszer hiányosságai mind segíthetik a kerékpáros közlekedés részarányának növekedését. Eger földrajzi elhelyezkedése komoly - a város gazdaságát és ismertségét is erősítő - lehetőséget jelent a folyamatosan növekvő kerékpáros turizmus kiszolgálására.” – fogalmaz a tanulmányunk.

Észak-déli folyosó a patak mentén jelenleg

A jó adottságok ellenére az egri kistérségben csupán a közlekedők 8%-a használja közlekedésre a kerékpárt, a számot ráadásul az agglomerációs települések „húzzák fel” ennyire. A környék legnépszerűbb közlekedési eszköze az autó, 53% választja ezt a módot. A június végére elkészülő tanulmányunk célja, hogy a biciklis közlekedést akadályozó tényezők mellett bemutassa, hogy milyen eszközökkel tehető népszerű és vonzó alternatívává a kerékpár. A koncepció második ütemében konkrét, helyszínekre bontott infrastruktúrafejlesztési illetve oktatás-nevelési és népszerűsítési javaslatcsomagot teszünk majd le a városvezetés asztalára. 

Bár koncepciónk kizárólag a kerékpározással foglalkozik, fontosnak tartottuk kiemelni, hogy a kerékpáros közlekedés fejlesztése csak a város egészének, közlekedésének integrált szemléletével érhető el.  A kerékpáros fejlesztések előnye ugyanakkor, hogy egyike a legköltséghatékonyabb településfejlesztési eszközöknek. Az integrált – gyalogos, közösségi, szükséges gépjármű és kerékpáros közlekedést egyaránt segítő – városfejlesztés versenyképesen tudja felváltani a túlzott egyéni autóhasználatot, ezzel közösségi terek szabadulnak fel, javulnak a környezeti viszonyok és csökkennek a fenntartási költségek.

A tanulmány készítése során kiemelt hangsúlyt fektettünk az előzmények áttekintésére, a munka közösségivé tételére. A lehető legtöbb érdekeltet, így több helyi civil szervezetet, a Heves Megyei Rendőrfőkapitányságot, a Közlekedéstudományi Egyesület Heves megyei tagozatát, több oktatási intézményt és gazdasági szereplőt vontunk be a munkába. A helyi igények felmérésére kérdőívet készítettünk, melyet a felkeresett partnerek körében, honlapunkon és több Facebook csoporton keresztül terjesztettünk. A bevont szervezetek részvételével workshop-ot és terepbejárást tartottunk és helyi rendezvényeken mutattuk be a projektet.

Deák Ferenc utca

Eger erősségei, gyengeségei és lehetőségei

A város számos olyan erősséggel rendelkezik, melyek kiaknázásával könnyen növelhető lehet a kerékpárhasználat. Ilyenek a városon belül jellemző rövid távolságok, az intézmények könnyű elérhetőségei, a magas népsűrűség és az észak-déli közlekedési folyosó viszonylag kedvező domborzata. Több aktív, fenntarthatósággal foglalkozó civil szervezet segítheti a városvezetés munkáját és kerékpáros rendezvényekből is több van, úgy mint a Critical Mass Eger vagy a Bükk Maraton.

Mindezek ellenére a város életében a kerékpározás egyelőre nem tölti be a hozzá méltó szerepet és ez csak részben vezethető vissza a város egyes részeinek domborzati jellemzőire. A kerékpárforgalmi hálózat hiányos, a  sokszor rossz tervezés és a nem megfelelő karbantartás nem segíti az egyszerű és biztonságos biciklihasználatot, annak terjedését. Eger főbb mindennapos úticéljainak többségénél nem megoldott a kerékpárparkolás, vagy a megfelelő kapcsolatok hiánya nehezíti, veszélyezteti a biciklizést. A városban nincs olyan utca, mely autók számára egyirányú, de a kétirányú kerékpározás engedélyezett lenne.

Kerékpárparkolás a buszpályaudvarnál

Mostani munkánk  igyekszik megmutatni, hogy kicsi és költséghatékony beavatkozások is sokat segíthetnek a város kerékpározhatóságán. Kiépítés alatt áll a város észak-déli kerékpáros folyosója, melyhez - több más tervezett beruházással együtt - további javaslatokat tettünk. Óriási lehetőségek vannak a kerékpáros turizmusban is.  Az infrastruktúra fejlesztése mellett nagy hatása lehet a kerékpározás népszerüségének növelésére szemléletformáló kampányoknak is.

A nyár közepére elkészülő koncepció persze önmagában nem old meg semmit. Fontos hogy a vázolt problémákra megfelelő megoldások, javaslatok, tervek szülessenek és ezekhez forrást is biztosítson az Önkormányzat, ahol a kerékpározást támogató döntéshozói szemlélet mellett megfelelő szervezeti háttér biztosítása is elengedhetetlen.

A tanulmányunk letölthető innen

Fotóink Egerből

Workshop beszámoló

 

Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron