Facebook Instagram Youtube

A közösségi közlekedés és a kerékpár kapcsolata

2008.05.13
Cimkék: Érdeklődőknek
A városi közlekedésben a közösségi közlekedés integrált része a kerékpár. Mindkét modalitás környezetkímélő, helykihasználtság tekintetében előnyös. Különböző kapcsolati pontok lehetségesek:

A városi közlekedésben a közösségi közlekedés integrált része a kerékpár. Mindkét modalitás környezetkímélő, helykihasználtság tekintetében előnyös. Különböző kapcsolati pontok lehetségesek:

  1. a kerékpár szállíthatósága a közösségi járműveken
  2. kerékpártárolók kiépítése megállókban
  3. kerékpárkölcsönző rendszer a közösségi közlekedési hálózathoz kapcsolva
  4. egyéb intézkedések

Ezek az elemek nem helyettesítik egymást, hanem kiegészítik. 1. A kerékpár szállíthatósága a közösségi járműveken Kerékpár (mozgáskorlátozottak kocsijai és babakocsik) szállíthatósága a városi közösségi közlekedési eszközökön (busz, villamos, metro, elővárosi vonat, hajó, stb) alapvető szolgáltatás. A lehetőség megteremtése növeli mindkét modalitás kiasználtságát és hatékonyságát! Berlinben már a kerékpárosok 10 %-a használja a közösségi közlekedést kerékpárjával, Londonban ez már eléri a 30%-ot. Igény lehet rá a kiránduló területek felé menő járműveken, rossz időjárás esetén, de általában is pl. olyan utazásnál, amikor az utas a járatig és a leszállás után kerékpárral utazik tovább. A járművön a kerékpár szállítása általában díjköteles, vannak példák ingyenes szállításra, elsősorban azokban a városokban, ahol komoly állami forrásokat költenek a kerékpáros közlekedés támogatására (London pl.). Ugyancsak ingyenes lehet az összecsukható kerékpárok szállítása. Érdemes bérleti rendszert is kidolgozni. Néhány német város gyakorlata szerint elegendő azt a szabályt kimondani és alkalmazni, hogy a kerékpáros akkor szállhat fel a járműre, ha az utasokat ezzel nem akadályozza. A kerekesszékesek és a babakocsival utazók a kerékpárosokkal szemben előnyt élveznek. Az állomások és a járművek akadálymentesítésekor szempont, hogy azokat a kerekesszékesek mellett a nehezen mozgók, a babakocsival és kerékpárral közlekedők is használhassák. Járműveken legjobb a kerékpárnak a széles ajtóhoz kapcsolódó nagy szabad területet használni. Rövid távú utazásokon közlekedő járműveken nincs szükség külön rögzítésre, a hosszabb utazásoknál (elővárosi vasút) szükséges biztonságos támasz kialakítása. A közösségi közlekedés szervezőinek fel kel készülnie nem-rendszeres időközönként jelentkező nagyobb mennyiségű kerékpárok használatára. Erre felkészíthető már forgalomból kivont és a célra átalakított jármű. Járművek beszerzésénél a kerékpár szállíthatóság feltételeit is figyelembe kell venni, de a régebbi járműveken sem kell a felszállást megtiltani. METRO hálózatokon is lehetővé lehet tenni a kerékpár szállítását. Van város, ahol a mozgólépcsőn is engedik vinni, van, ahol csak lifttel. Amennyiben nem oldható meg járművön belül a szállítás, keresni kell más megoldásokat. 2. kerékpártárolók kiépítése megállókban Kerékpártárolók a közösségi közlekedés megállóiba. Vizsgálatok szerint egy megálló vonzáskörzete 2 Km2-ről 32 Km2-re nő, ha oda biztonságos tárolót építenek. Ezzel a közösségi közlekedés kihasználtsága nő, ami a szükséges beruházásokat rentábilissá teszik. Kerékpártároló elhelyezése: ahhoz, hogy sokan használják kerékpárjukat a közösségi közlekedés megállóinak eléréséhez, fontos, hogy a tárolók jól legyenek elhelyezve!

Főbb szempontok:

  • ne legyen a felszállás helyétől kb 10-20 méternél messzebb, és jól megközelíthető legyen
  • jól látható helyen legyen, ha megoldható, személyzet által vagy direkt, vagy kamerával megfigyelt területen. Fontos, hogy a terület megvilágított legyen.
  • lehetőleg fedett legyen
  • a tároló ne akadályozza a gyalogos forgalmat.
  • A tároló területe védve legyen az autók ráparkolásától és a rápakolástól (pl kuka)

A kerékpártároló típus megválasztásának szempontjai:

  • bármilyen fajta kerékpár (férfi, női vázas, MTB, országúti, trekking, kemping, gyermek stb.) elhelyezhető és rögzíthető legyen
  • első vagy hátsó kosárral, táskával, gyermeküléssel felszerelt kerékpár is elhelyezhető és rögzíthető legyen
  • a kerékpár elhelyezését, eltávolítását ne akadályozza a többi, (mellette vagy szemben) már elhelyezett kerékpár, a kerékpárok ne érintkezzenek egymással, a kerékpáros ruházatát ne szennyezze be a többi kerékpár
  • a kerékpár elhelyezése legyen egyszerű, gyors, kényelmes; a kerékpárt ne kelljen felemelni, a rögzítéséhez ne kelljen lehajolni
  • biztosítson megfelelő támasztékot a kerékpárnak, a kerékpár ne tudjon eldőlni
  • a tároló kerékpárral érintkező részein ne rongálja a kerékpárt (kerék, fényezés, váltó)
  • tegye lehetővé a kerékpár vázának ill. legalább egyik kerekének rögzítését (a kerékpáros saját zárjával)
  • a kerékpártároló védje a kerékpárt csapadék ellen
  • a tároló legyen elmozdítás ellen rögzítve
  • a tároló legyen ellenálló a rongálással szemben
  • a tároló legyen könnyen tisztítható
  • teljesítse a vonatkozó biztonsági előírásokat és szabványokat

A tároló kiválasztásánál fontos figyelembe venni, hogy jellemzően mennyi ideig tárolják ott kerékpárjaikat. Hosszabb időre érdemes (ha a hely és a forrás adott) zárható rendszert kialakítani, ha erre nincs lehetőség, személyzet által őrzött zárt terület ajánlott. Kisebb forgalmú megállókba elegenedő az utasváró pavilon helyes megválasztása. Nagyobb várható forgalom esetén (forgalmi csomópontok, nagyobb végállomások) szükséges tároló külön kialakítása. 3. Kerékpárkölcsönző rendszer a közösségi közlekedési hálózathoz kapcsolva Közösségi közlekedést segítő automata kölcsönző rendszerek. Sok városban indult ilyen szolgáltatás, aminek lényege, hogy a város közösségi közlekedési hálózatást kiegészítő automata kerékpárkölcsönző állomás-rendszert telepítenek. Ezek a fejlesztések általában a Város Önkormányzata által kezdeményezettek és (részbe finanszírozottak. A város célja e fejlesztésekkel, hogy e technika segítségével is csökkentsék a gépjárműforgalmat (például Párizsban 2020-ig 40%-kal), a közlekedés károsanyag-kibocsátását (például Párizsban 2020-ig 60 %-kal), növeljék a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalát. E rendszer akkor működik megfelelően, ha megfelelő mennyiségű állomáson elegendő kerékpár áll rendelkezésre. Párizsban a 2007-ben indult rendszer 1450 állomásból áll, ahol 20 000 kerékpár van kihelyezve. A tarifarendszer arra ösztönöz, hogy minél rövidebb ideig használja egy ember egyszerre a kerékpárt. Ezért például Bécsben az első óra ingyenes, de a 4-ik órától már 4 €. 4. Egyéb intézkedések A város közösségi közlekedését tervező és szervező hatóság további intézkedésekkel segítheti a kerékpárosok integrációját: Buszsávok megnyithatók a kerékpárosok számára. Információkkal segíthetik a kerékpáros közlekedést.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron