Miért jó tagnak lenni?

Kezdeményezésünkre szakmai konferencia az állami főutak településen átmenő szakaszainak kerékpározhatóságáról

A Közlekedési Koordinációs Központ  szervezésében szakmai fórum keretében foglalkoztunk azzal a fontos kérdéssel, hogy a településeken átvezető országos főutakat hogyan lehet úgy alakítani, hogy az ne akadályozza a település kerékpáros közlekedését.

A konferenciára a mi kezdeményezésünkre került sor, a szervezőkkel előre közösen megfogalmaztuk azokat a kérdéseket és problémákat, amikre választ és megoldást keresünk. Tapasztalatunk szerint a tervezők rendszeresen ütköznek abba a problémába, hogy a települést keresztülszelő főúton nem engedélyezi a hatóság a szakmailag indokolt kerékpáros infrastruktúrát.

Az előre megfogalmazott kérdések:

  • Milyen esetekben kell, hogy szerepe legyen a főútvonalaknak a kerékpáros közlekedésben?
  • Kimutatható-e összefüggés – s ha igen, milyen – az infrastruktúra-típus és a baleseti kockázat között (hazai adatok, esetleg nemzetközi tapasztalatok alapján)?
  • Milyen hatással van a főutak kapacitásbővítése a kerékpáros közlekedés biztonságára?
  • Hogyan befolyásolja a  közlekedést  – pl. keresztforgalom fenntartása, települések megközelíthetősége gyalogos és kerékpáros forgalom számára, ezek fejlesztése vagy éppen akadályozása –  az országos főutak és gyorsforgalmi utak építése?
  • Milyen hatással van a települések életére a kerékpáros forgalom főutakról való kitiltása olyan településeken, ahol korábban a helyi kerékpáros közlekedés volt az általános?
  • Milyen hatással van az ún. egyutcás települések életére az, hogy a keresztülhaladó főút közlekedési rendje nem a helyi (gyalogos vagy kerékpáros), hanem a tranzit forgalmat segíti?
  • Melyek azok a feltételek, melyek betartása mellett támogatható a települések főútjain való kerékpározás?

A  fórumon a problémát a mi nyitóelőadásunk mutatta be.

A tervezőket képviselve Dalos Péter tartott előadást.
A hatóság részéről két prezentáció is elhangott. Köcse Lászlóé:

és Kovácsné Német Kláráé:

Az előadások végén próbáltunk közös deklarációt megfogalmazni, de erre nem került még sor, nem kis rlészben azért, mert a meghívásunk ellenére nem képviselte magát a konferencián az egyik legfonotosabb szereplő, a Magyar Közút ZRT.