Facebook Instagram Youtube

Magyarország kerékpáros nagyhatalom, Budapesten pedig egyre többen és egyre gyakrabban ülnek nyeregbe

Magyarország kerékpáros nagyhatalom, Budapesten pedig egyre többen és egyre gyakrabban ülnek nyeregbe
2014.06.29
Továbbá: mind a budapesti, mind a vidéki kerékpáros közlekedők jobban érzik magukat egészségileg, mint autós társaik! - A Magyar Kerékpárosklub legfrissebb kerékpárhasználati adatai.
A Magyar Kerékpárosklub legfrissebb, 2014 májusi kerékpárhasználati adatai egyértelműen bizonyítják: Magyarország kerékpáros nagyhatalom és Budapesten az elmúlt években megugrott a kerékpárhasználat. Egyre többen és egyre gyakrabban ülnek nyeregbe a fővárosban: a bringázás tudatos választás eredménye és trendi. Továbbá, mind a budapesti, mind a vidéki kerékpáros közlekedők jobban érzik magukat egészségileg, mint autós társaik!
 
Magyarországon egyedül csak a Magyar Kerékpárosklub végez kerékpárhasználatra vonatkozó rendszeres felmérést - a TNS Hoffmann kutatócég támogatásával - , miközben sok más kutatásra, mélyebb szintű elemzésre is szükség lenne – ám nincs valós adat: még a milliárdos infrastukturális beruházások hasznát is sok esetben csak becslésekkel próbálják alátámasztani. 

Az Eurobarométer legfrissebb adatai szerint Magyarország a 4. helyen áll Európában rendszeres kerékpárhasználat tekintetében – csupán Hollandia, Dánia és Finnország előzi meg. 
(Forrás: Eurobarometer, Adatfelvétel: 2013 Május – Június. - a fenti adatok a népesség százalékában mutatják a használatot)
 
Ezzel egybecseng a 2011-es magyarországi KSH népszámlálási adat, mely szerint Magyarországon a népesség 3.6 százaléka, 479 210 fő használ kerékpárt munkábajárásra. Ez a 3.5 millió munkábajáró 14 százaléka.
Munkábajárásra a 3 fő járműhasználat összességében a kerékpár aránya 18%.
(Forrás: KSH, Adatfelvétel 2011. október)
 
A Magyar Kerékpárosklub 2010 márciusa óta publikál rendszeresen kerékpárhasználati adatokat, melyhez a TNS Hoffmann piackutató végzi ingyenesen az adatfelvételt. A legfrissebb, 16. adatfelvételi hullám eredményeként elmondható, hogy országos szinten a kerékpárhasználat 40%-os szinten állandó és szezonalitást mutat(a korábbi, még ennél is magasabb arány csökkent 2007-ig, azóta megállt a csökkenés), míg Budapesten látványos a növekedés.
 
 
 
Országosan a megkérdezett közlekedők 14 nap alatt átlagosan 9 napon használnak kerékpárt. Budapesten ez az arány alacsonyabb, de egyértelmű növekedést mutat: az elmúlt 3 év során az átlagos 4.4 napról átlagosan 5.3 napra nőtt a használat gyakorisága. 
 
 
 
Regionális szinten az Észak- és a Dél-Alföld emelkedik ki 60% feletti használati aránnyal, ezeket a régiókat a Nyugat-Dunántúl és Közép-Magyarország követi. Dél-Dunántúlon látványos csökkenés, míg Észak-Magyarországon látványos növekedés tapasztalható.
 
Az adatok mélyebb elemzése azt mutatja, hogy a budapesti és a vidéki kerékpárhasználók más-más gazdasági-társadalmi jelzőkkel jellemezhetőek: Budapesten a magasabban képzett, fiatalabb és jobb anyagi viszonyok közt élők választják tudatosan ezt a közlekedési módot. Vidéken a kerékpárral közlekedők budapesti társaikhoz képest rosszabb anyagi háttérrel rendelkeznek, így a közlekedési eszköz választásukban valószínűleg ez is szempont. Azonban mind a budapesti, mind a vidéki kerékpáros közlekedők jobban érzik magukat egészségileg, mint autós társaik!
 
BUDAPESTI KERÉKPÁROSOK JELLEMZŐI
A kerékpárrral közlekedők 60%-a férfi, 40%-a nő
Bármilyen végzettségűek
Főként fiatalok vagy középkorúak
A 30 évnél fiatalabb nők körében gyakoribb a használat
Jobb anyagi körülmények között élnek
Jobb a számítógép ellátottságuk, gyakrabban interneteznek
Jobb az egészségi állapotuk, mint a nem bringás budapestieknek
70%-uk (!) háztartásában van gépkocsi is ( a budapesti nem-kerékpárosok háztartásában ez az arány 52%)

VIDÉKI KERÉKPÁROSOK JELLEMZŐI

50-50% a férfi-nő arány
Kevesebben vannak köztük a felsőfokú végzettségűek
Bármilyen korosztályra egyformán jellemző
Nők-férfiak körében egyforma gyakori a használat
Rosszabb anyagi körülmények élnek
Rosszabb a számítógép ellátottságuk és ritkábban interneteznek
Jobb az egészségi állapotuk, mint nem bringás társaiknak
44%-uk háztartásában van gépkocsi ( a vidéki nem-kerékpárosok háztartásában ez az arány 52%)
 
A kerékpáros turizmusról elmondható, hogy jellemzően fővárosi-nagyvárosi tevékenység, mely az utóbbi időben szintén egyre népszerűbb Budapesten.
 
 
 
 
 
A Kerékpárosklub TNS-Hoffmannal együttműködésben immár 4 éve végzett publikus felmérése jó alap arra, hogy láthatóvá váljanak az alapvető trendek, megismerjük a kerékpárhasználók főbb demográfiai adatait és néhány jellemzőjét. Azonban e kutatás sok mindenre nem ad választ. Jó lenne tudni, hogyan illeszkedik bele a kerékpáros közlekedés a nagyvárosi világba, milyenek az emberek közlekedési szokásai. Fontos lenne a forgalomszámlálás, jó lenne tudni a közlekedési módok arányát. A sok milliárdos infrastruktúra építések hatását sem ismerjük, az adatokat sokszor csak becslik. A KSH baleseti statisztikáin túl jó lenne a közlekedési balesetek mélyelemzését is elvégezni, hogy abból következtetéseket vonhassanak le az infrastruktúra építők és a jogalkotók. Fontos lenne, hogy megbízhatóan beszerezhetőek legyenek olyan forgalomszámlálási és baleseti adatok, melyeket nem lehet félreértelmezni. 
 
A kutatás háttere
 
2010 tavaszától a Magyar Kerékpárosklub rendszeresen publikál országos reprezentatív adatokat a magyarországi kerékpárhasználat alakulásáról. Az adatfelvételeket a TNS-Hoffmann piackutató cég végzi ingyenesen, támogatva ezzel szervezetünket. A legfrissebb, 16. adatfelvételi hullámra 2014. május 12-16. között került sor. Az eredmények a kérdezés előtti 2 hétre (azaz a 2014. április 28. és 16. közötti időszakra) vonatkoznak.
 
A minta a főbb szocio-demográfiai jellemzők (nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió) mentén a 18 éves vagy idősebb magyarországi állandó lakosokra reprezentatív.  
 
A pontos kérdés a következő volt:
"Az elmúlt két hétben (14 napban) hány napon használta kerékpárját közlekedési céllal és hány napon használta túrázni/kirándulni? Ha egy nap többször is használta, az is 1 napnak számít."
 
A kerékpárt közlekedési célra használóknak azokat a válaszadókat tekintettük, akik a kérdezést megelőző 14 napban legalább egyszer közlekedtek kerékpárral, és azokat túrázónak/kirándulónak, akik legalább 1-szer túráztak/kirándultak kerékpárral a kérdéses időszakban.
 
További információ:
- A reprezentatív adatfelvételek eddigi eredményei
– A felmérés háttere
- Letölthető grafikonok
- Sajtóközlemény itt
 
A 2014. június 26-i sajtótájékoztatón elhangzott prezentáció alább:
 
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron