Facebook Instagram Youtube

Így fejleszthetné Budapest a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatait

Így fejleszthetné Budapest a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatait
2019.07.02
Májusban lehetett kommentálni Budapest készülő Vasúti Stratégiáját, ami a közeljövő fejlesztéseit alapozná meg. A Kerékpárosklub a biciklis és vasúti közlekedés hatékonyabb mixelésére tett javaslatokat, aminek köszönhetően nőhet a vonattal közlekedők és csökkenhet az autóval megtett utak száma.

Májusban lehetett javaslatokat tenni Budapest készülő Vasúti Stratégiájához, ami a közeljövő fejlesztéseit alapozná meg. A Kerékpárosklub a biciklis és vasúti közlekedés hatékonyabb mixelésére tett javaslatokat, aminek köszönhetően nőhet a vonattal közlekedők és csökkenhet az autóval megtett utak száma.

Látható igény a Nyugati pályaudvaron

Több nemzetközi kutatás bizonyította, hogy kerékpárral is elérhető vasútállomásokkal csökkenthető az autóforgalom, és nőhet a vonatozók, valamint a kerékpározók száma. Ehhez bringabarát úthálózat, jól használható kerékpárparkolók és pozitív kommunikáció kell, de több országban a vasúttársaság saját közbringa-rendszert is üzemeltet.

Bár fontos – és az elektromos kerékpárok terjedésével egyre többeknek opció -, hogy nagyobb távolságokat is meg lehessen tenni kerékpárral, tömegesen mégsem ez a legversenyképesebb megoldás akár hosszabb, akár napi ingázó utak megtételére. Az autóutak építése további útépítést és autóforgalmat generál, a P+R parkolók kizárólagos fejlesztése pedig az autós közlekedés további támogatását jelenti valójában. Ezzel szemben a vasúti közlekedés gyors, kiszámítható és környezetbarát megoldás lehet nagyobb távolságokra.

A „kerékpár–vonat–kerékpár” (az angol rövidítés alapján BiTiBi) energiatakarékos közlekedési módokból alakít ki zökkenőmentes utazást. Rövid távolságokra messze a bicikli a leginkább energiahatékony közlekedési mód, amellyel a vasútállomások felvevőkörzete jelentősen megnövelhető. 

A kerékpár és vasút integrációja lehetőséget adna arra, hogy az utazók nagy része kényelmesen, rugalmasan és relatív gyorsan el tudjon érni egy olyan közlekedési csomóponthoz, ahonnan sokkal gyorsabban elérhet távolabbi úticéljára.

Magyarul: vonzó és biztonságos utakon lehessen eltekerni a vasútállomásra, ahol kényelmes és kulturált biciklitárolók várják az utazót, aki az úticéljánál akár egy másik biciklire átszállva folytathassa útját.

Minderre Magyarországon is lenne igény. Tavalyi reprezentatív kutatásunkból kiderült, hogy a legalább hetente kerékpározó dolgozó vagy tanuló magyar felnőttek 40%-a száll át útközben kerékpárról közösségi közlekedésre. A rendszeresen kerékpározók és a kerékpárra nyitottak többségének pedig vonzó megoldás lenne a tömegközlekedési átszállóhelyek kerékpártárolóinak fejlesztése.

B+R Dunakeszin

A Budapesti Vasúti Stratégia véleményezése során a kerékpáros átszállási lehetőségek (B+R parkolók) és kerékpárszállítási lehetőségek fejlesztését, illetve a vasútvonalak településeken belüli elválasztó hatásának csökkentését (kerékpáros átjárók) kérte a Kerékpárosklub. Részletesen ezt írtuk meg a stratégiáért felelős állami és szakmai szereplőknek:

  • Kombinált utazások (kerékpár – vasút) támogatása B+R tárolók létesítésével
  • Kombinált utazások (kerékpár – vasút) támogatása szemléletformálás, tájékoztatás segítségével
  • Kerékpártároló paraméterkönyv létrehozása
  • Budapesti és vidéki főpályaudvarok kerékpártárolóinak fejlesztése, hiányok pótlása
  • Vasútvonalak gyalogos és kerékpáros átjárhatóságának fejlesztése, példa itt.
  • Vasúthoz kötődő közösségi kerékpárkölcsönző rendszer fejlesztésének vizsgálata, megosztott mikromobilitási eszközökkel várható szinergiák kiaknázása, egyeztetés a szolgáltatókkal
  • Vasútállomások kerékpáros akadálymentesítése tolósínekkel, liftekkel
  • Kerékpárszállítás fejlesztése, népszerű nyári úticélok kerékpárszállítási kapacitásbővítése, szállítás biztosítása pótlás esetén is
  • Nagyobb városok átszállásmentes elérése Budapestről kerékpárt szállítva
  • Rákosrendező kerékpárosbarát kialakítása
  • Meglévő gyalogos alagutakban a kerékpáros közlekedés biztosítása (Kelenföld, Kőbánya-felső stb)
  • Labirintkorlátok használatának kifuttatása a kerékpárutak átvezetésekor, helyette sorompó és külön szintű átjárók alkalmazása
  • MÁV-HÉV (BKK) szabályzat harmonizáció
  • Folding, pedelec, elektromos és egyéb kerékpárok, mikromobilitási eszközök szállításának szabályozása az érintett szakmai és érdekképviseleti civil szervezetek bevonásával
  • Rendszeres együttműködés a szakmai és érdekképviseleti civil szervezetekkel

Kerékpártároló műszaki ajánlásunk elérhető itt.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-43. További infók az 1%-ról.

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron