Facebook Instagram Youtube

Elfogadta az EuroVelo jogszabályokat az Európai Parlament

Elfogadta az EuroVelo jogszabályokat az Európai Parlament
2013.11.27
Az Európai Parlament plenáris ülésén kulcsfontosságú EuroVelo jogszabályokat fogadtak el. 

Az Európai Parlament plenáris ülésén kulcsfontosságú EuroVelo jogszabályokat fogadtak el. 

Az Európai Kerékpáros Szövetség, az ECF hosszan tartó kampányát követően - mely során az összes parlamenti képviselő levelet kapott - örömmel jelentjük, hogy a múlt heti strasbourgi plenáris ülésen nagy többséggel elfogadták a TEN-T irányelveket. Ez azért kiemelkedő hír, mert első alkalommal említik meg ezekben az irányelvekben a kerékpározást és az EuroVelo-t!
 
A transzeurópai közlekedési hálózat (Trans-European Transport Network, TEN-T) egy EU szakpolitikai terület, amit azért hoztak létre, hogy az EU számára is stratégiai fontosságú transzeurópai közlekedési infrastruktúra-fejlesztések támogatására összpontosítsa a pénzeket.
Az ECF szerint az EuroVelo, az európai kerékpárút-hálózat teljes természetességgel tud kapcsolódni a TEN-T-hez: a kerékpározás tökéletesen illeszkedik "intelligens, fenntartható és inkluzív növekedést" hirdető Európa 2020 stratégia filozófiájába. Ennek ellenére az EuroVelo a mai napig nem képezte részét az Európai Bizottság a TEN-T irányelvekkel kapcsolatos eredeti javaslatának, sőt, eddig még utalást sem tettek benne a kerékpározásra. 
Az ECF ezért 2011 óta keményen dolgozott, hogy biztosítva legyen az EuroVelo hálózat javaslatba való felvétele, és hogy hivatkozzanak a kerékpározásra is. 2011. december 15-én az Európai Parlament, az Európai Bizottság közlekedéssel foglalkozó Fehér Könyvére adott válaszában kifejezetten kérte, hogy az EuroVelo-t foglalják bele a TEN-T-be. Ezt követően az ECF egy sikeres kampánnyal mindezt továbbvitte a 2014-2020-as periódus tényleges TEN-T szabályozásainak terveibe.  
A Parlament plenáris ülésén ezekről a szabályozásokról szavaztak a múlt héten. (A szabályozást az Európai Bizottság dolgozta ki, majd az Európai Parlament valamint az Európai Unió Tanácsa módosította.)
A jelentést nagy többséggel elfogadták. Tehát most, első alkalommal hivatkoznak a TEN-T iránymutatásokban a kerékpározásra és EuroVelo-ra! Ez remélhetőleg biztosítja majd, hogy az EuroVelo útvonalakat tiszteletben tartsák, ha kereszteznék a TEN-T-projektek, valamint megnyitja a lehetőséget az EuroVelo infrastruktúra finanszírozásának a TEN-T kiemelt folyosók mentén.
Múlt héten, az ECF EuroVelo csapata összehangolt erőfeszítéssel 755 levelet küldött az Európai Parlamentbe, remélve hogy támogatást szerez az EuroVelo és a kerékpározás beillesztéséhez. Arra is felszólították a képviselőket, hogy kérjék fel a Bizottságot annak tisztázására, hogy a referenciákat hogyan fogják használni a gyakorlatban. Az ECF a képviselőktől kapott válaszokat be fogja építeni munkájába annak érdekében, hogy a szabályozások értelmezése egyértelmű legyen.
 
 
Az ECF továbbra is úgy tartja, hogy a kerékpározás elsőbbséget kell hogy élvezzen TEN-T kereteiben, sőt, a szükséges kiadások sokkal kisebbek, mint az ilyen esetekben szokásos gigászi infrastrukturális projekteknél szokás, amelyeket éppen a TEN-T által szokás finanszírozni. Ezt az érvelést az Európai Zöld Párt hozta fel a plenáris ülésen, a tervezet vitája során. A kerékpározás viszonylag nagy megtérülést jelent - egy, az Európai Parlament által elvégeztetett tanulmány becslései szerint, a teljes EuroVelo hálózat évente 7 milliárd euró bevételt generál, de csak 1,5 - 2,5 milliárd euró kell a következő hét évre, hogy 2020-ra elkészüljön.
A legutóbbi plenáris szavazás eredménye azt jelenti, hogy az EuroVelo és a kerékpározás beillesztése a TEN-T hálózatba már két alkalommal kapott megerősítést az Európai Parlamentben.
A plenáris ülésen történt szavazást követően a szabályozás beiktatása előtt már csak egy utolsó akadály van: az, hogy az Európai Unió Tanácsa is jóváhagyja. Az ECF továbbra is törekedni fog az EuroVelo hálózat és TEN-T teljes integrációjára és arra fogja kérni az Európai Bizottságot, hogy hozza ki a legjobbat az elfogadott irányelvekből.
 
Itt érhető el az EuroVelo tanulmányanyaga.
További infó az ECF honlapján.
 
 
-------------------------------------------------------------
* A fordításért köszönet Gaál Dávidnak, a Kerékpárosklub debreceni aktivistájának
 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron