Támogasd 1%-kal a munkánkat!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kerékpáros Magyarországért Szövetség közleménye

 
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kerékpáros Magyarországért Szövetség közös közleménye a Kerékpárosbarát Település díj kapcsán írt cikkünkre
 
"A pályázat kiírója az immáron 8. éve sikeres KBMT kampány pályázati dokumentációjában is egyértelművé teszi: megítélése szerint nem kizárólag az infrastruktúra megléte vagy állapota határozza meg azt, hogy egy település kerékpárosbarát-e. A kitüntető cím odaítélésekor az egyenlő versenyfeltételek érdekében nem lehet kizárólagos szempont, hogy van-e pénze a településnek a kerékpáros infrastruktúra folyamatos bővítésére, tökéletesítésére (pl. egy vasúti aluljáró kiszélesítésére). Az önkormányzatok eltérő gazdálkodási kereteit is figyelembe véve a pályázat a kerékpárosbarátságot úgy méri fel, hogy a jelentősen kisebb költségű szemléletformálás, kommunikáció, a városvezetők személyes példamutatása a közlekedésfejlesztési beruházásokkal egyenlő súllyal esik latba az elbírálásnál
 
A Kerékpárosbarát Település és Munkahely cím annak elismerése, hogy a település vagy munkahely – legyen bármilyen kis lélekszámú vagy létszámú – lehetőségeihez képest komoly erőfeszítéseket tesz a mindenki számára elérhető, környezetbarát, egészséges, fenntartható közlekedési mód és életforma népszerűsítése érdekében. A cím elnyerése további motivációt jelent a nyerteseknek, az újrapályázók évről évre hozzátesznek valamit a korábban sikeresen kivitelezett fejlesztésekhez, bevált intézkedésekhez. A kampány követendő példákat, jó gyakorlatokat mutat be a leendő pályázók számára. 
 
Minden kerékpáros kampány szervezésekor – így a Magyar Kerékpárosklub bevonásával megvalósuló Bringázz a Munkába! esetében is – a legfontosabb cél, hogy minél több résztvevő népszerűsítse a környezetbarát közlekedési módot. A KBMT pályázattal kapcsolatos alapvető elvárás, hogy közérthetően legyen megfogalmazva, időigényes, felesleges kérdésekkel ne hátráltassa, ne nehezítse meg a jelentkezést, ne kedvetlenítse el a pályázókat. Ezért a kiírók rendszeresen újragondolják, aktualizálják a pályázati feltételeket, korszerűsítik a jelentkezési lehetőséget, legutóbb például az online kitöltés bevezetésével. Ha az MK túlzottan szigorú elvárásait kérnénk számon, könnyen lehet, hogy egyetlen város vagy munkahely sem lenne kerékpárosbarát Magyarországon
 
A pályázatot kritizáló cikk ugyanakkor teljesen valótlanul állítja, hogy a szerző által hiányolt követelményeket nem veszik figyelembe az elbírálás során. Az értékelési rendszer a kerékpáros infrastruktúra karbantartásának, használhatóságának, a kerékpáros részarány változásainak mérésére maradéktalanul alkalmas. A nyertes pályázók éppen azokon a területeken nyújtottak kimagaslót a pályázatra jelentkezők közül, amelyeket az írás a legfontosabbakként említ: kerékpárosbarát úthálózat, biztonságos kerékpártámaszok, B+R parkolók, népszerűsítő kampányok, oktatás.
 
A Magyar Kerékpárosklub szakmai szempontjait a partnerek az elmúlt években figyelembe vették, az elbírálási folyamatba beépítették, így jártak el pl. a kerékpárutak karbantartására, hóeltakarításra vonatkozó feltétellel is. A kitüntető címek odaítélését az MK képviselője a Bíráló Bizottság tagjaként korábban is, idén is megszavazta. A szervezet hasznos javaslataira a kiíró és lebonyolító a jövőben is számít."
 
 
 
 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

a Bypad ezt a célt szolgálja.

http://kerekparosklub.hu/bypad-auditorok-lettunk

Mi lenne, ha az MK saját díjat osztana? Szerintem lassan tart ott a klub, hogy ennek nagyobb lenne a presztízse, mint a minisztérium által osztott díj...

A minisztérium és KMSz közös levelére sajnos csak most tudok reagálni, de most megteszem, mert fontos ügyről van szó:

1. A cikkünk, amire ez a válasz íródott, éppen NEM a pénzköltés nagyságát javasolja figyelembe venni, ellenkezőleg, a javaslatainkban, szakmai anyagainkban éppen az olcsó megoldásokat támogatjuk, nem csak az áruk de a célszerűségük és hatékonyságuk okán is. Így nem értem, hogy hogyan jön a képbe a mi anyagunk kritizálásakor első gondolatként ez a téma („A kitüntető cím odaítélésekor az egyenlő versenyfeltételek érdekében nem lehet kizárólagos szempont, hogy van-e pénze a településnek a kerékpáros infrastruktúra folyamatos bővítésére, tökéletesítésére”)

2. Annak mi is nagyon örülünk, hogy egyre több település tesz a kerékpározásért, csak – ahogy cikkünkben is megírtuk - nem mindig hatékonyan. Ha egy éppen nem-hatékony módszer, építés kapcsán kap díjat egy település, bizonyára továbbra is ezt az utat fogja követni. Sajnos ezt látjuk szerte az országban évek óta. Éppen ezért javasoljuk és kérjük, hogy az intézkedések HATÁSÁT mérjék és jutalmazzák, nem magát az intézkedést! Ahogy írtuk sokszor: nem a kerékpáros létesítmények hossza, darabja, típusa, stb a megfelelő mutatója annak, hogy egy település kerékpárosbarát-e, hanem az, hogy hányan bringáznak, mennyivel többen, mint korábban, és hogy ennek az aránya hogyan növekszik a közlekedés egészében. Ezek éppen nem túlzott és szigorú elvárások, hanem a legegyszerűbbek és a legszükségesebbek. Így nem igazán értem, hogy a levél miért írja a következőt: „Ha az MK túlzottan szigorú elvárásait kérnénk számon, könnyen lehet, hogy egyetlen város vagy munkahely sem lenne kerékpárosbarát Magyarországon. „ Nagyon sok olyan település van az országban, ahol évről évre nő a kerékpárral közlekedők száma, aránya, mintha ebben nem hinnének a levélírók?

3. Végül itt is jelzem, hogy szervezetünk valóban részt vesz ( volt, hogy nem tette, mint a cikkünkben idézet 2010-es levél is mutatja) a zsűrizésben, a kollégáim rendre el is mondják kifogásaikat, de mivel a helyszínen csak arra van lehetőség, hogy a MEGADOTT ÉS KORÁBBAN A PÁLYÁZÓKNAK ELKÜLDÖTT SZEMPONTRENDSZER ALAPJÁN, SZAVAZZON, elegendő pontszám esetén nincs lehetőség a nem szavazatra, ezért idén például tartózkodtunk! Így a levél végén irott mondat („A kitüntető címek odaítélését az MK képviselője a Bíráló Bizottság tagjaként korábban is, idén is megszavazta.”) tételesen nem igaz.

mondhat bárkibármit, de a járdán vezetett kerékpárút, a kocsibeállóknál és kereszteződéseknél le-fel ugratókkal akkor sem kerékpárosbarát, ha közben minden bringás kap 10000 ftot a várostól naponta...az ilyet alapból ki kéne zárni