Miért jó tagnak lenni?

Malmöben jártunk

Turning Torso az Öresund-csatorna partjáról.

Malmöben jártunk. Ámultunk, bámultunk és nagyon sok érdekes képet készítettünk. Épp ezért mindenkinek javasoljuk, hogy használja ki a lehetőséget és látogasson el egy hosszú hétvégére a dél-svédországi városba.
Tanulságos látni, hogy oldják meg a közlekedést egy Debrecen adottságaival rendelkező svéd városban, amely szomszédságában a dán főváros virágzik,... nem csak a kerékpáros témákban.

Összehasonlításképp elég csak abba belegondolni, hogy Mal 280 ezer fős, tengerparti, síkvidéki város közel akkora területen, mint Debrecen. A két város átlaghőmérséklete és napos óráinak száma is közel azonos. Tehát mindkét város tökéletes adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy kerékpárosbarát legyen.

A képek magukért beszélnek!

A sétálóutcát (Södergatan) keresztező átlagos mellékutca látványa.

A lakótelepek (Västra Rönneholmsvägen) tárolói is tömve vannak kerékpárokkal.

Gépjármű- helyett kerékpártárolók (Davidshallgatan) a jobb kihasználtság érdekében.

A helyi közbringa-rendszer (Malmö by Bike) pár hónapos csupán.

Röviden a város kerékpáros története (Teknikens och sjöfartens hus).

A szerteágazó a infrastruktúrahálózat is segít.

Számon is tartják (Kaptensgatan) a forgalom növekedését.

Kerékpárbarát fejlesztések egész sora valósult meg.

A közvilágítás mellett (Fersens väg) ledvillágítással is segítik a tájékozódást.

A forgalmas kereszteződéseket (Kaptensgatan) inkább szintben eltolják, gyalogosan, kerékpárral, gépjárművel is kényelmesebb.

Az egyoldalon vezetett kétirányú védett kerékpárútra (Burksgatan) is be lehet csatlakozni a kereszteződésekben.

Kisforgalmú utcákban elég a nyitott kerékpársáv, de körforgalomban (Tessins väg) - holland mintára - védett elvezetést alakítanak ki, le- és felhajtókkal.

Kereszteződéseknél (Själbodgatan) a járdasüllyesztés helyett az úttestet emelik meg. Az így kialakított "fekvőrendőr" - nem a gyors gépjárműforgalomnak kedvezve - elősegíti a lassú és biztonságos megközelítést.

Várakozni - láthatósági reflexcsíkkal ellátott - lábtámaszoknál is lehet, külön jelzőlámpákkal (Carl Gustaf väg).

Az intermodalitás elve uralkodik általánosan, majdnem minden megállóban, átszállóhelyen (Triangeln - metró, kerékpár, busz).

Kedvencünk a malmöi főpályaudvar, ahol a vasúti tömegközlekedés találkozik a helyi és helyközi autóbuszjáratokkal, és gépjárműparkolási lehetőség felhasználása után válthatunk közbringára, de akár használatjuk a többezer férőhelyes kerékpártárolási kapacitást is.

Emeletes kültéri kerékpártárolók százai a főpályaudvar bejáratánál (Centralplan).

Lifttel és lépcsőn gurítva is megközelíthető kerékpáros mélygarázs (Bike & Ride).

Kerékpárszaküzlettel és -szervízzel a bejáratnál.

Nyilvános tisztálkodó- és illemhelyekkel.

700 férőhely őrzött területen található, amely helyi tömegközlekedési bérlet mellett havi 80 koronáért korlátlanul használható (arányaiban nézve: összvonalas DKV bérlet + 800 forint).

A többi 800 férőhely nyitott területen érhető el, ingyenesen.

De erre is rálátnak a kölcsönző- és információs pult mögül.

A kerékpár leparkolása után a vonatok menetrendjét tanulmányozva meg is vehetjünk a jegyünket.

Megannyi szolgáltatás egy helyen. Vajon a debreceni Intermodális Közösségi Közlekedési Központ is hasonlóan fel lesz szerelve?

Kerékpárral, busszal, gyalogosan vagy gépkocsival érkezve szállhatunk is át a vonatra.

Vagy repülhetünk vissza Debrecenbe.

Fotóalbum: '16.5.13., Malmö-Debrecen


De megnézhetjük (angolul) a malmöi közlekedési osztály (talán a városüzemeltetésnek feleltethető meg) bemutatkozó kampányfilmjét a legkerékpárosbarátabb svéd városról:

Van még mit eltanulnunk!