Miért jó tagnak lenni?

Kerékpáros kerekasztal a Városházán II.

A korábbi egyeztetés folytatásaként 2013. október 25-én, a debreceni városházán vettünk részt egy újabb egyeztetésen. Az egyeztetésen részt vett a Városfejlesztési Osztály több tagja, a Városi Rendőrkapitányság, a DERKE, a Hajdú-Bihar megyei Közútkezelő, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a város egyik tervezője is. Ezúttal két konkrét fejlesztés megvalósításához kérték az együttműködésünket.


Kétirányú kerékpárforgalom a Ceglédi és a Dobozi utcákon

Debrecen első kétirányú kerékpárforgalmú utcája fog megvalósulni, ami autóval csak egy irányba használható. Az egyeztetés során több lehetséges terv közül a Magyar Kerékpárosklub azt támogatta, amelyik a legköltséghatékonyabb a városnak, illetve a legbiztonságosabb megoldást nyújtja a közlekedés minden résztvevőjének. A kerékpáros nyom az Ótemető utcától a Méliusz térig fog tartani. A terv fontos része a Bocskai téri kerékpáros átvezetés.

Talán így lehet majd elérni a jövőben a belvárosból a DE Műszaki Karát?

Miért jó? Ez segítheti a nagy teherforgalmat lebonyolító főutak (Rakovszky utca, Faraktár utca) elkerülését kerékpárral, valamint a város északkeleti része és a vasútállomás között teremt egy egyszerűbb, kisforgalmú utcás kapcsolatot. A belváros közvetlen elérhetősége ezzel még nem lesz teljes, de mindenképpen közelebb kerül a Dobozi lakótelephez.

Mire figyeljünk használatakor?

  • Kerékpárral: A kerékpáros nyom egy ajánlás, arról a nyomvonalról el lehet térni. Figyeljünk a jobbratartásra!
  • Gépjárművel: A kijelölt útszakaszokon kerékpárral mindkét irányba közlekedhetnek. Erre a parkolásnál különösen figyeljünk!

Kishegyesi úti kerékpáros nyom

Az első úttesten vezetett kerékpáros infrastruktúra lesz Debrecenben. A Kishegyesi úti gyalog- és kerékpárút meghosszabbításra kerül a Derék utcáig. A belváros felől érkezők innen majd egyirányú kerékpáros átvezetéssel és kerékpárúttal érhetik el a Kishegyesi út menetirány-szerinti jobb oldalát és folytathatják útjukat a Határ út felé a külső sávban. Itt kerékpáros nyom kerül felfestésre, ami közös használatú sávot jelent. Tehát ez egy figyelemfelkeltés mind a kerékpározónak, mind a gépjárművezetőknek. A Pósa utcánál a kerékpározók a külső, jobbra kanyarodó sávból haladhatnak majd egyenesen a Határ út felé, erre táblával és útburkolati jelekkel hívják majd fel a figyelmet. A Határ útnál egy figyelemfelkeltő útburkolatban ér véget a kerékpáros nyom, ami biztonságosabbá teszi az ipari park felé történő balra kanyarodást.

A Kossuth tértől egybefüggő kerékpáros útvonal a Határ úti ipari parkig? 

Miért jó? Az egyoldali kétirányú gyalog-kerékpárútról rávezeti az úttestre a kerékpárt, így folyamatos közlekedéssel, szabályosan lehet megközelíteni a nyugati ipari parkot. Az eddigi tapasztalatok szerint a gépjárművezetők nagyobb oldaltávolságot tartanak olyan útszakaszon, ahol kerékpáros nyom van felfestve, növelve ezzel a kerékpározók biztonságérzetét. A rendőrség álláspontja szerint is biztonságosabb, ha a közlekedők folyamatosan látják egymást, tudnak egymás létezéséről.

Mire figyeljünk a használatakor?

  • Kerékpárral: A kerékpáros nyom egy ajánlás, attól a nyomvonaltól el lehet térni!
  • Gépjárművel: A Kishegyesi út keskeny sávjai nem teszik lehetővé, hogy sávon belül biztonságosan megelőzhessünk egy kerékpárost, ezért mindenképpen váltsunk sávot előzéskor! A tapasztaltabb kerékpározók ezért általában nem is tartanak szorosan jobbra, hanem akár el is foglalják a külső sávot, hogy a tapasztalatlanabb gépjárművezetők ne is próbálják sávon belül megelőzni. Mivel lakott területen belül nem kötelező a jobbra tartás párhuzamos közlekedésű úton, így akár folyamatos haladásra is használhatjuk a belső sávot. A Pósa utcai kereszteződésnél készüljünk fel arra, hogy a kerékpáros a külső sávból haladhat jobbra és egyenesen is. Itt semmiképpen ne kezdjünk bele kerékpáros előzésébe!