Támogasd 1%-kal a munkánkat!

A kerékpárutat kerékpárral megközelíteni tilos


2014.02.11.: Újabb mérföldkőhöz értünk, újabb táblakihelyezéssel. Kiegészítés a cikk végén.
2013.06.25.: Ime a Közút válasza
2013.06.17.: Megérkezett a Közút válasza. Hamarosan kitesszük a honlapra. Készítjük a választ rá.
2013.05.16.: A cikk kapcsán hivatalos, nyilvános tájékoztatást kértünk a Magyar Közút Hajdú-Bihar Megyei Igazgatóságától.
2013.05.27.: Még mindig várjuk válaszukat.


A kerékpárutat kerékpárral megközelíteni tilos

Debrecenben a kerékpárral való közlekedést alapvetően két dolog nehezíti. Az egyik a kevés kerékpárosbarát infrastruktúra, aminek a mennyisége a tervezett járdára vezetett gyalog- és kerékpárutak építésével alapvetően nem változik. A másik nehezítő tényező a Magyar Közút által kihelyezett kerékpárral behajtani tilos táblák, amiket nem a főútvonalra, hanem az ahhoz vezető mellékutcákra helyeznek ki az illetékesek.

A KRESZ szerint ez a gyakorlat a kerékpározás szempontjából egy „betonfalat” képez, hiszen:
(2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni
(7) Tilos
a) főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni;

Tehát, ahol az úton tilos, ott a járdán 12 éven felüli embernek tilos kerékpároznia. Mivel a táblák kihelyezésekor az illetékes szakemberek nem gondoltak ésszerű alternatíva kialakítására, ez a gyakorlat lehetetlenné teszi a város kerékpárral történő szabályos átjárhatóságát. Ilyen kerékpáros betonfalak a város több pontján is megtalálhatók!


Böszörményi úti kerékpárút

Az újonnan épült kerékpárutat sem a Vezér utca, sem a Békessy Béla utca, sem az Akadémia utca, sem az Ötvenhatosok tere irányából nem lehet szabályosan megközelíteni kerékpárral. A Békessy Béla út felől érkező kerekesnek el kell kanyarodnia egészen az Ötvenhatosok teréig, több száz métert megtéve ezzel a több tízmillió forintból épült kerékpárút mellett ahhoz, hogy szabályosan rá tudjon hajtani a kerékpárútra (de ez sem nevezhető szabályosnak, hiszen a párhuzamos kerékpárút megléte esetén azt kötelező használni – feltéve ha rá tud hajtani szabályosan…). A Liget lakóparkból az Akadémia utcánál nem lehet felhajtani a kerékpárútra, a táblák a József Attila utca – Böszörményi útnál engedélyezik a felhajtást, ami egy forgalomirányító lámpa nélküli kereszteződés. Csúcsforgalomban lehetetlen az átjutás biztonságosan.

 A szabályos út (?) (zöld) a Békessy Béla utcától az Ötvenhatosok teréig. A Magyar Közút táblái szerint így szabályos. A kék az új kerékpárút.


Füredi úti kerékpárút

A gyorsétterem mellett lakók szintén a szervizúton kénytelenek hajtani a kerékpárúttal párhuzamosan több száz méteren keresztül ahhoz, hogy elérjék a kerékpárutat (szintén értelmezhető szabálytalannak). A Szabó Lőrinc utcai kerékpárúton is a Füredi út közelébe lehet kerülni, de kb 100 méter megtétele az úton történhet, szintén kerékpárral behajtani tilos jelzés mellett. Szabályos alternatíva a visszafordulás és a fent már említett Böszörményi út – József Attila utcai kereszteződés használata.

Nem egyszerű az odajutás.

Kerékpárral csak gyalogosan az úton tolva szabad tovább közlekedni.

Kerékpárral nincs szükség jelzőlámpával biztosított kereszteződésre a főútvonalon történő átkeléshez. A táblák szerint (kék – kerékpárút, piros – kerékpáros betonfal, zöld – a közút táblái szerinti egyetlen biztonságos útvonal a Liget, és a Kertváros elhagyására kerékpárral).


Vasútállomás megközelítése kerékpárral

A vasútállomás egy város közlekedésében az egyik legfontosabb helyszín, hiszen funkciójából kifolyólag összeköti a különböző közlekedési módokat, megteremtve ezzel a lehetőséget a közlekedési eszközök hatékony váltogatására. Debrecenben a vasútállomás megközelítésének útvonala a Piac utca – Petőfi tér – volna. A Barna utcához érve azonban döntés elé kerül az ember:

  1. Visszafordulva a Petőfi téri szervizút használata, amelynek végén két lépcső vár az emberre, ami pl. egy európai kerékpártúrán résztvevő embernek azt jelenti, hogy a nagy csomagokkal megrakott kerékpárját kell le és felcipelni.
  2. Jobbra kanyarodás a Barna utcára… majd valahogy kikeveredés az Erzsébet utcára… majd valahogy a Déli sorra... Ebbe a választásba bele kell kalkulálni a vonat lekésését és az új jegyek megvásárlását is.
  3. Vagy a tábla figyelmen kívül hagyása, vagy a szabálytalan járdán kerékpározás. Ennek az az előnye, hogy legalább biztosan elérik a vonatot, nem kell új jegyet venni.

Az erre kerékpározó, pénzüket itt költő turisták helyismeret hiányában legközelebb biztos másik országot választanak kerékpártúrájuk helyszínéül. A helyi lakosok pedig egy rendkívül hatékony és pénztárcakímélő módszertől esnek el, amikor mindennapi ingázásuk során mennének a vasútállomásra, a vonattal kerékpártúrára igyekvők pedig több időt töltenek a debreceni vasútállomáshoz vezető út megtervezésével, mint a teljes túraútvonal átgondolásával.

A vasútállomás megközelítésének lehetőségei.


Kassai út környéke,  Árpád tér

Aki elkerülné kerékpárral az Árpád teret, mert túl forgalmasnak gondolja, és a Homok utcán keresztezné a Kassai utat a Sarló utca felé, azt is jobb belátásra térítik a behajtani tilos táblák. A táblák szerint ugyanis egy kertvárosi, 30 km/h-s utcában tiltott a kerékpározás, a szabályos útvonal a Nyíl utca,  Árpád tér, Kassai út. Szerintünk az első verzió biztonságosabb.

Magyar Közút táblái szerint kerékpárral a zöld útvonalon szabályos, a piroson szabálytalan haladni.

A Jósika utcán megvalósult a lassan hajtó, lehúzott ablaknál hangosan zenét hallgató személygépjármű fetisiszták álma. 30-as tábla, 5.5 tonna össztömeg fölött, kerékpárral, mezőgazdasági gépjárművel és lovaskocsival behajtani tilos.

A Jósika utcán 300 méter hosszan valósult meg a csak személygépjárművel lassan hajtani szeretők álma.

A Laktanya utca a jó példa.


Mikepércsi úti kerékpárút

A Mikepércsi út két oldalán lakók biztosan örültek, amikor megépült a kerékpárút, hiszen a belváros felé így könnyebben el tudnak jutni kerékpárral. Gondolták ők, és hamar rádöbbentek, hogy nincsenek könnyű helyzetben, amikor szeretnének ráhajtani. A Leiningen utcáról, vagy a Szabó Kálmán utcáról már majdnem sikerül ráhajtani a kerékpárral a kerékpárútra, ott tényleg csak néhány méterrel rakták korábbra a kerékpáros betonfalat. Van még jó pár 30 km/h-s korlátozású, autóforgalmat csak elvétve látó kis utca, ahol szintén többszáz méter mélyen tilos a kerékpározás. Így aztán lehet szörnyülködni a kerékpározókon. Ha az úttesten megy azért, ha a járdán megy azért, ha a járdán tolja, akkor pedig azért, mert nem fér el mellette más.

Milyen veszélyben van itt a kerékpározó a kerékpárút megközelítése közben?

Már majdnem sikerül…

Itt is csak majdnem...


Egy olvasói levél megjelenés egy helyi sajtóorgánumban, hívta fel a figyelmet a táblák kihelyezére, amelyek az eddigi 600 méteres utat - a felüljáróról való kitiltás következtében - 3-4 kilométeres kerülőútvonallá változtattak, ha mindenképp kerékpáron akar maradni az ember (gyalogosan a híd járdáján is tolhatja járművét az állampolgár).

Kerékpárosbarát megoldás


Gondolatok

Mint látható, jó döntés nincs, sokszor az ésszerű, biztonságos választás a szabálytalanság, a táblák figyelmen kívül hagyása. Mondhatni, a Magyar Közút ezzel a gyakorlattal kriminalizálja az egyéb helyzetben szabálykövető állampolgárokat.
Félreértés ne essék, nem a kerékpározás tiltásával van baj. Vannak olyan utak, ahol természetesen meg lehet és meg is kell tiltani a kerékpárral való közlekedést. A probléma az alternatív lehetőség hiányával van. Gyereknevelésben, pedagógiában az első tételek egyike, hogy ha tiltunk valamit, akkor kell, hogy legyen ésszerű alternatíva, különben csak azt érjük el vele, hogy nem fogja senki sem tisztelni se a szabályt, se a szabály alkotóját. Lehet, hogy félni fog tőle, de tisztelni nem fogja.

Megoldási javaslatok

Idézet a KRESZ-ből:
(13a) Az (1) bekezdés o) pontjában, r) pont 43. ábrájában, s) és t) pontjában, továbbá a (2) bekezdésben meghatározott jelzőtáblánál a mezőgazdasági vontató, a lassú jármű, a mezőgazdasági erőgép vagy e járműből és pótkocsiból (vontatmányból) álló járműszerelvény vezetője - mezőgazdasági tevékenység végzése érdekében - a tilalom ellenére behajthat, ha a munkavégzés helyének megközelítése érdekében ez elkerülhetetlen vagy egyéb útvonal választása 50%-ot meghaladó mértékű útvonal-hosszabbodást jelent, amennyiben a behajtás a személy és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti és a forgalmat lényegesen nem akadályozza.

Ugyanez a gondolat Nyugat-Európában a kerékpárra is vonatkozik. Csak akkor tiltható ki a kerékpáros közlekedés akár lakott területen belül, akár kívül, ha van más, bizonyos százalékot nem meghaladó, jó minőségű alternatív útvonal. Amennyiben Magyarországon is életbe lépne, akkor az azt is jelentené például, hogy felpezsdülne a kistelepülések közötti kerékpáros forgalom mind hivatás, mind turizmus céllal, amit eddig megakadályozott a főútvonalon lévő tiltott tábla.
Nem kell azonban mindjárt külföldre mennünk jó megoldásokért. Az Abony és Szolnok között közlekedőknek feltűnhetett, hogy az ottani közútkezelő a mindkét várost elkerülő út megépülése után a „régi” 4-es úton egy nagyon egyszerű és olcsó megoldást alkalmazott. Letakarta a kerékpáros jelet a behajtani tilos táblákról, segítve ezzel a kerékpár mind sport, mind közlekedési célú használatát a két város között. Debrecenben elkészült a 4-es és a 35-ös főutakat elkerülő út. A példa adott, csak alkalmazni kell! Igény van rá, hiszen rengetegen használják a kerékpárt hetente többször is közlekedési céllal.
Debrecenben sok helyen az is elég volna, ha a kereszteződés megközelíthető volna kerékpárral, azaz a tábla átkerülne valóban a főútvonalra. Ezzel pedig kerékpárral átjárhatóvá válna a város és még a kerékpárutat is meg lehetne szabályosan közelíteni a kerékpárosbarát városban.

Készítették: A Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezetének aktivistái

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

A témában az MK már fejtett ki aktivitást: http://kerekparosklub.hu/kezdemenyezesunkre-szakmai-konferencia-az-allam...

Részben ennek köszönhető, hogy a Magyar Közút megyei szervezeteinél azóta kinevezett kerékpáros referensek vannak.

Érdeklődés:
http://internet.kozut.hu/telefonkonyv/Lapok/Hajd%C3%BA-BiharMegyeiIgazga...