Támogasd 1%-oddal a Kerékpárosklubot!

A Dózsa György utca margójára

A Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezete továbbra is úgy gondolja, hogy városunk, méretéből és domborzati adottságaiból adódóan kiválóan alkalmas kerékpáros közlekedésre. Ezt bizonyítja, hogy évről-évre növekszik a kerékpárjukat, nap mint nap használók száma. Ugyanakkor szomorúan veszi tudomásul, hogy némely úthálózati fejlesztés során mennyire nem veszik ezt figyelembe a debreceni döntéshozók.
Éppen ezért a Magyar Kerékpárosklub debreceni területi szervezete felajánlja az együttműködését az önkormányzatnak a városi úthálózatot érintő fejlesztésekhez, változtatásokhoz, hogy átnézi kerékpáros szempontból, és véleményezi azt, ahogy arra korábban már ígéretet is kaptunk.

A szervezetünk egyik legfontosabb célja egyfajta civil kontroll kialakítása, nemcsak Debrecen “kerékpáros” projektjeit illetően, de - szemléletformáló módon - minden, az úthálózatot - és így a kerékpárral közlekedő állampolgárokat is - érintő fejlesztés, változtatás területén is. A tájékoztatáson túl, ugyanúgy fontosnak tartjuk a technikai kérdésekben való egyeztetést és a tervezési szakaszba való mihamarabbi bevonást is, éppen azért, hogy az olyan - potenciálisan balesetveszélyes és/vagy szabálytalankodásra ösztönző - megoldásokat, mint amely a most átadott Dózsa György úti villamospálya-úttest kialakításánál tapasztalható, elkerülhetőek legyenek; tudniillik: a villamossíneket az út közepén mindkét irányban záróvonallal különítették el a forgalmi sávoktól, így a keskeny sávban egyetlen egy biciklivel közlekedő személy megelőzése sem fog menni szabályos keretek között, ha a megfelelő oldaltávolságot be akarják tartani. A 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól, azaz a KRESZ is kimondja:

“34. § (1) Előzni abban az esetben szabad, ha
d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;”

“18. § (1) Az útburkolati jelek:
c) záróvonal: hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el; a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől - az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával - átléphető;”

Ráadásul a szűkös hely miatt, a kezdő kerékpárosok is feltehetőleg a járdát fogják választani, további balesetveszélyes helyzeteket generálva a járókelőkkel való “érintkezés” során.

Legyen szabálytalan az, aki biztonságosan akarja használni az úthálózatot?
(Felvételek: civishir.hu)

 

Szanyi Gergely
Területi vezető
Magyar Kerékpárosklub Debreceni Területi Szervezet

Debrecen, 2013. október 8.


Lehetőségek:

A. Záróvonal (jelenleg); B. Szaggatott vonal;
C. Szaggatott vonal és kerékpáros nyom; D. Szaggatott vonal és nyitott kerékpársáv


 

Hozzászólások

Új hozzászólás beküldése

@TÖRZSMÓKUS: De, elég lett volna annyi... de mivel már átadták, feltehetőleg évekig szívhatnak miatta a kerékpárosok és a gépjárművezetők is.

elég lenne megszaggatni, oszt’jónapot (nem?)

Budapest: Lánchíd, Szabadság-híd dettó

Rosszul tudod. A záróvonal nem átléphető, előzni viszont szabad záróvonalas útszakaszon, ha a megfelelő oldaltávolság elérhető a záróvonal átlépése nélkül. Jelen helyzetben éppen ez a probléma, tudniillik ez nem lehetséges, ergo szabályosan nem lehet előzni, úgyhogy szabály szerint marad a döcögés a "safety bike" mögött.

Úgy tudom hogy egy nyomon haladót szabályosan lehet kocsival záróvonalon keresztül előzni. Ettől függetlenül tökéletesen jogos amit írtok, kell a hely a kerékpárosnak az úton!!!