Facebook Instagram Youtube

Trendváltozás: a kerékpárral közlekedőknek a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze!

Trendváltozás: a kerékpárral közlekedőknek a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze!
2012.10.07
Több, mint 150.000 fővel több kerékpáros közlekedő minden hétköznap a magyarországi utakon 2011 szeptemberéhez képest, és 700.000 fővel több 2012 márciusához képest. **

Több, mint 150.000 fővel több kerékpáros közlekedő minden hétköznap a magyarországi utakon 2011 szeptemberéhez képest, és 700.000 fővel több 2012 márciusához képest. **

Trendváltozás: a kerékpárral közlekedőknek a kerékpár az elsődleges és szinte kizárólagos közlekedési eszköze.

2010 tavaszától a Magyar Kerékpárosklub rendszeresen publikál országos reprezentatív adatokat a magyarországi kerékpárhasználat alakulásáról. Az adatfelvételek elvégzését a TNS-Hoffmann Hungary piackutató cég vállalta, támogatva ezzel szervezetünket. Eddig 10 adatfelvételi hullám volt, az utolsóra 2012. szeptember 14. és 19. között került sor. Az eredmények a kérdezés előtti 2 hétre (azaz a 2012. augusztus 31. és szeptember 19. közötti időszakra) vonatkoznak.

A 10 kutatási hullám összevetése:

-          A közlekedési célú kerékpárhasználati arányok szezonalitást mutatnak. Emellett országos szinten  változatlanság, Budapesten lassú növekedés látható. Látványos növekedés a használat gyakoriságában érzékelhető: azaz országos szinten szezononként a megkérdezettek hasonló hányada ült kerékpárra közlekedési céllal, de a mért időintervallumban sokkal sűrűbben tette ezt.

-          Trendváltozás tapasztalható: a kerékpárral közlekedőknek a kerékpár vált az elsődleges és szinte kizárólagos közlekedési eszközévé. A kérdezett 14 napból legalább 10 alkalommal, azaz minden hétköznap kerékpárral közlekedők aránya 63% volt, ami az eddig mért legmagasabb arány (és 7 százalékponttal magasabb a tavaly szeptemberben mértnél).

-          A mért adatokat a magyar lakosságra kivetítve az becsülhető, hogy 2012 őszén országos szinten több, mint 700,000** fővel láthatunk többet az utakon napi rendszerességgel a márciusi adatfelvételi hullámhoz képest, valamint 150.000** fővel többet tavaly szeptemberhez képest.

A 2012 szeptemberi hullám főbb eredményei:

-         Országos szinten a magyar lakosság 45%-a használt kerékpárt közlekedésre és/vagy túrázásra.

-          A vizsgált időszakban közlekedési eszközként országos szinten a magyar lakosság 43%-a használt* kerékpárt. Ugyanez az arány Budapesten 12% volt.

-          A vizsgált időszakban a kerékpárt közlekedési célra használók* 51%-a ült kerékpárra minden nap és 63%-a legalább minden hétköznap.

-          A használati gyakoriság átlagos értéke országos szinten – az előzőekből következően – szintén megdöntötte a korábban mért átlagokat: az adatfelvétel előtti 14 napból átlagosan 9,9 napon használtak a megkérdezettek kerékpárt közlekedésre. A kerékpárral közlekedőknek a kerékpár az elsődleges és szinte kizárólagos közlekedési eszköze.

-          A kerékpárral kirándulók aránya országos szinten 9%, Budapesten 10% volt.

A feltárt adatok azt mutatják, hogy a közlekedési célú kerékpárhasználat szinte kizárólagos, a kerékpárt csak túrázásra használó válaszadók aránya mindössze 2 százalék. 

A kutatás összefoglalója

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron