Facebook Instagram Youtube

Kerékpáros szakmai délutánt rendeztünk a Pest Megyei Kormányhivatallal

Kerékpáros szakmai délutánt rendeztünk a Pest Megyei Kormányhivatallal
2016.04.27
Célunk szemléletformálás, a kerékpáros közlekedésből származó előnyök bemutatása, valamint a műszaki előírások ismertetése volt.

A Pest Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályával közösen szervezett kerékpáros szakmai fórumon adtunk elő a hivatal és pest megyei önkormányzatok dolgozói számára. Célunk szemléletformálás, a kerékpáros közlekedésből származó előnyök bemutatása, valamint a műszaki előírások ismertetése volt.

A tavalyi Bringázni élmény konferencián Czine Ferenc, a Pest Megyei Kormányhivatal útügyi referense kért fel minket, hogy szervezzünk a Kormányhivatal dolgozói számára egy szakmai délutánt, ahol a különböző szakterületen dolgozó munkatársak közelebbről is megismerkedhetnek kerékpáros közlekedéssel, a fejlesztésekből származó előnyökkel és a vonatkozó műszaki előírásokkal.

Az együttműködés eredményeként március 30-án tartottuk meg a fórumot, melyen az összegyűlt hallgatóság igen sokszínű volt. A Közlekedési Útügyi Osztály útügyi referensei (akik az útépítési beruházások engedélyezési eljárásait vezetik) , járművezetői képzésfelügyelő, és Önkormányzati műszaki előadók, egyaránt képviseltették magukat.

Tolna Sándor főosztályvezető és Czine Ferenc köszöntője után Radics Miklós, a Kerékpárosklub közlekedésmérnökének előadása következett.

A kerékpár igen sokszínű eszköz, sport- és rekreációs célú felhasználása mellett hatékony közlekedési eszköz, jármű, mely városon belül, kb. 5 km-es utakon a leg­gyo­rsabb eljutást biztosítja. Egy jól felszerelt kerékpárral a napi bevásárlás vagy gyerekek is gond nélkül szállíthatóak. A kerékpárhoz kapcsolódó sokszínűség és számtalan előny miatt az egyik legha­tékonyabb városfejlesztési eszközről beszélünk, ha kerékpárosbarát fejlesz­té­sekről van szó.

A kerékpár igen sokrétűen képes orvosolni azokat a problémákat, melyek a városainkat túlterhelő motorizációra és közlekedési igény növekedésére vezethető vissza. A kerékpár nem okoz zaj és levegőszennyezést, illetve lényegesen kisebb a területigénye parkolás esetén, mint egy autónak. A járdán parkolás miatt akár egymás mellett setálni is lehetetlen, ehhez képest egy autó-parkolóhelyen akár 6-8 kerékpár is elfér. Minél többen ülnek biciklire, annál kevesebb lesz a torlódás, menet közben is lényegesen kisebb a kerékpár helyigénye az autóéhoz képest. Emellett a kerékpárosbarát fejlesztések jelentős helyi gazdaságélénkítő szereppel bírnak, a fejlesztések hatásaként az ingatlanárak növekedése várható.

A bevezető előadás után Czine Ferenc mutatta be a különböző kerékpárforgalmi létestményeket, azok alkalmazásának szempontjait. Egy út kerékpárosbarát fejlesztése során mindig a közlekedők igényeit legjobban kielégítő, az adott forgalmi és környezeti viszonyoknak megfelelő kialakítást kell választani. Biztonságos, kényelmesen használható, direkt eljutást biztosító létesítmények esetén lesz kellően vonzó alternatíva a kerékpáros közlekedés. Ezután a műszaki előírások és az engedélyezési folyamat során figyelembe veendő további szempontok kerültek terítékre.

A dániai mintára készült koppenhágai típusú megemelt kerékpársáv tervezési útmutatóját Radics Miklós ismertetette. A hazánkban még kevésbé ismert költséghatékony kialakítás egyesíti az irányhelyes kerékpárutak által nyújtott nagyobb szubjektív biztonságérzetet a kerékpársávok által nyújtotta forgalombiztonsági előnyökkel. A kialakítás lényege, hogy a kerékpársáv az úttest és a járda között helyezkedik el, szintkülönbséggel és szegéllyel elválasztva azoktól. Kevésbé ismert, de Budapesten néhány évtizede a Petőfi és az Árpád hídon is volt hasonló kialakítás. Reméljük a Petőfi híd soron következő felújításával hasonló, jól használható megoldás születik.

A fórumot gondolatébresztő és szemléletformáló céllal rendeztük, ezért örülünk, hogy az előadások után aktív szakmai vita alakult ki.

Radics Miklós


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Add nekünk adód 1%-át. Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.

Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod, hanem rengeteg szolgáltatás és kedvezmény is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron