Facebook Instagram Youtube

Üdv a kerékpáros paradicsomban! Avagy: miért költöztettük a családunkat Hollandiába?

Üdv a kerékpáros paradicsomban! Avagy: miért költöztettük a családunkat Hollandiába?
2018.08.01
Amikor Kylie van Dam kerékpárosbarát várost indult keresni a családnak, a majdnem autómentes Houtent találta. Egy olyan várost, melynek modelljét mások is követhetnék – írja.

Amikor Kylie van Dam kerékpárosbarát várost indult keresni a családnak, a majdnem autómentes Houtent találta. Egy olyan várost, melynek modelljét mások is követhetnék – írja.

Kylie van Dam (hátul) és családja


Kylie van Dam gyerekeknek tanít angolt a zene eszközeivel. Cikke a Guardian oldalán jelent meg. Szalai Krisztina fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!


Még mielőtt kikelnék az ágyból, a 15 éves lányom már be is csapta az ajtót, kerékpárra pattant, hogy iskolába menjen – útközben összeszedve a barátait.

A múlt héten, a 8 és 13 éves gyerekeim négy rendezvényre mentek. A szokásos szülinapi tortázást lecserélték bowlingozásra, lézerharcra, mini golfra és bárány simogatásra. Mindenhová kerékpárral mentek. Egyikük sem hordott sem sisakot, sem láthatósági mellényt.

Ilyen az élet Houtenben, Utrecht elővárosában Hollandiában. Bármennyi időt is töltesz itt el, bringás gyerekcsapatokat fogsz látni, amint éppen edzőterembe, bulizni vagy bármilyen egyéb, iskola utáni elfoglaltságra tartanak, legyen akár napos, esős vagy szeles az időjárás. Ahogy az egyik kedvenc holland mondásom tartja („Jit bent niet van Suiker gemaakt”) „Nem vagy cukorból”, vagyis nem fogsz elolvadni az esőben – pattanj hát bringára.

Ez az életmód hozott minket Nagy-Britanniából Hollandiába. 15 év álmodozás - és Sydney, London, Norwich – után nekiindultunk, hogy egy kerékpárosbarát várost keressünk.

A 48000 lakosú Houten térképe

Most már houteniek vagyunk, polgárai egy nemzetközileg elismert biciklibarát elővárosnak, amelyet a jövő várostervezői is világszerte tanulmányoznak. Houten a római idők óta létezik, de modern városfejlődése az 1960-as években kezdődött, a gyorsan növő Utrechtből az elővárosba költöző népesség nyomán.

Rob Derks építész úgy tervezte meg a várost, hogy abban a gyalogosok és a kerékpározók elsőbbséget élvezzenek. Körgyűrű fut a város körül, melynek kerületeibe csak erről lehet ki- és behajtani autóval. Egyik kerületből a másikba csak gyalog vagy kerékpárral lehet átmenni, és a városi utak többsége „kerékpáros utca”, ahol a biciklivel közlekedőknek van elsőbbsége. Közben ezeket a területeket gazdagon hálózzák be kerékpársávok és utak, melyek a vasutat és főutat alagutakkal vagy felüljárókkal keresztezik. A vasútállomásokon kényelmes és sok fedett kerékpártároló van.

Az éles kanyarok és az alacsony megengedett sebesség az utakon szándékosan nehézzé teszik a motoros járművek közlekedését: Houtenben az autók némiképp kéretlen vendégek. Az autóval közlekedőkkel ellentétben a kerékpárt használók és a gyalogosok közvetlen útvonalakon közlekedhetnek, így egy 10 perces autós út gyalog csak 2 perc.

Fotó: Alamy - Guardian

És a dolog működik. Houtenben a háztartások 98%-ának van legalább egy kerékpárja, míg az átlag 3.4 bicikli háztartásonként. Elsősorban az ingázók számára – a városon kívül – az autó továbbra is fontos közlekedési eszköz, de a kerékpározás az elsődleges közlekedési forma a városban. Az ITDP által készített jelentés szerint a houteniek 53%-a gyalog vagy kerékpárral jár vásárolni. Az arány 79%-ra nő az olyan kiruccanások esetén, mint bank, fodrász, a család és a barátok meglátogatása.

A houtenieknek is van autója, de csak egészen ritkán több egynél, és sokan használják a gépkocsi-megosztó szolgáltatásokat. A gyerekek egyszerre tanulnak meg járni és biciklizni, a mozgásukban korlátozottak is szabadon és önállóan mozoghatnak. Az idősek is kerékpárral járnak mindenhová, és ha már nem érzik biztonságban magukat, három kerekű biciklire váltanak. A bevándorlókat, akik sosem bicikliztek, megtanítják kerékpározni.

Rendre ránk tör a furcsa bűntudat, hogy szeretjük ezt a tökéletesen megtervezett életet. Rendre végignézzük, ahogy a látogatók először a Truman show című filmbe képzelik magukat, majd ráébrednek, hogy mennyire a feje tetején áll az elképzelésük a „normális” városról.

Itt a minőségi közterek és építészet mindenkinek jár. Számos szociális lakás található Houtenben, de nem lehet őket megkülönböztetni a többi épülettől, nem látszik, hogy ki szegény és ki gazdag. Az egységes építészeti minőség és a nagyszerű funkcionalitás felszabadítja az embereket, akik ez által önmaguk lehetnek. Bár az egész város nagyon szabályozottnak tűnik, mégis szabadabb érzést nyújt az itt élőknek.

Az én családom szerencsés, mert van az apósom révén holland útlevéllel rendelkezünk, aki a háború után hagyta el Hollandiát az Ausztráliában születő gyermekeiért. 

A lányaink már elég idősek voltak ahhoz, hogy tudják, mit hagytak ott Norwichben. Valószínűleg utálták a napot, amikor nyelvtudás nélkül betettük őket egy helyi iskolába, de túlélték. Először hiányoztak a barátaik, de most imádják a függetlenségüket, a tiszta levegőt és a kis közösséget Houtenben. Amikor Londonban vagy Ausztráliában meglátogatjuk a családot, mindig elcsodálkoznak, hogy mennyi időt kell eltölteni az autóban, milyen zajos minden és mennyire függenek a gyerekek a szüleiktől.

Nem mindenki tudja megtenni azt, ami nekünk sikerült. De semmi sincs Houtenben, ami alternatív vagy radikális lenne. Ez a holland város úgy döntött, hogy az autók felől a tiszta levegő felé mozdul, és az egészséges egyénekbe fektet. Ez nem egy elérhetetlen utópia.

Houten az a jövő, amiről sok autófókuszált társadalom álmodik, itt és most viszont ez a valóság. Semmi nem akadályozza a többi várost sem, hogy meghozza ugyanezeket a döntéseket.

 

Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.

 


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron