Facebook Instagram Youtube

Gdanskban jártunk, prezentáltunk

Gdanskban jártunk, prezentáltunk
2011.10.03
Gdanskban a pswe (http://www.pswe.org), konferenciát szervezett, aktív mobilitás címmel és témában, ahova minket is meghívtak, hogy mutassuk be egy előadás keretében Budapest kerékpáros fejlődését.Gdansk csodás szép régi hanza város, a jellegzetes házaival, hatalmas kikötőjével és hajógyárával, és természetesen Lech Walessával, a város szülöttével.

Gdanskban a pswe (http://www.pswe.org), konferenciát szervezett, aktív mobilitás címmel és témában, ahova minket is meghívtak, hogy mutassuk be egy előadás keretében Budapest kerékpáros fejlődését.

Gdansk csodás szép régi hanza város, a jellegzetes házaival, hatalmas kikötőjével és hajógyárával, és természetesen Lech Walessával, a város szülöttével.

A konferencia természetesen nem csak a kerékpározásról szólt. Izgalmas előadások Belgiumból, Hollandiából, Finnországból, Prágából és természetesen sokan Lengyelországból. A hallgatóság tagjai elsősorban lengyel települések önkormányzataiból érkeztek, jó sokan. Az előadások már olvashatóak a szervezők honlapján (http://www.gdansk.pl/puma,1504.html, valamint megjelentek itt is : http://rowerylodz.blogspot.com/), ezúttal én csak párat emelek itt ki, olyanokat, amelyekben számunkra is fontos-érdekes dolgok hangzottak el.

Dr Giuliano Mingardo a Rotterdami egyetemről (Erasmus University Rotterdam ) érkezett és parkolás-politikáról beszélt. Elsősorban arról, hogy a városok vezetői téves alapból kiindulva határozzák meg a saját parkolási politikájukat, vagy arról, hogy az ingatlanok értékét, az üzletek forgalmát, a város gazdaságának működését a közterületi parkolók száma pozitívan befolyásolja. Ez természetesen nem igaz, és elsősorban nem hosszútávon. Ugyancsak téves azt hinni, hogy az ún. „ingyenes parkolás” valóban ingyenes, mivel az azt használó vagy éppen nem-használó valahol megfizeti (az áru vagy szolgáltatás árában, ha mondjuk bevásárlóközpontról van szó, vagy pl. az adókban, ha az „alapjogként” kapott ingyenes parkolásról a lakásunk előtt). Az előadó hangsúlyozta a kommunikáció fontosságát, a felvilágosításét, és azt, hogy a használó fizessen elve alapján kell megfizettetni a parkolást, megszüntetve elsősorban azt, hogy a mondjuk kerékpárral a bevásárlóközpontban vásároló is a parkolás költségével megnövelt áron kell megvegye a tejet, és elérve azt, hogy ezáltal maga a parkolás költsége is forgalomcsökkentő eszközként működjön.

Jó volt megint találkozni Tim Aspergessel Brüsszelből, ő vezette annak idején a brüsszeli Velocity konferencia szervező csapatát. Ezúttal éppen arról a folyamatról beszélt, ami elsősorban a 2009-es konferenciával indult meg, és ami következtében ma Brüsszel igazi bringás város, példaszerű forgalomtechnikai megoldásokkal, amelyek mind a kerékpáros közlekedés integrációját segítik.

Oliver Schneider a francia kerékpáros szövetség (http://fubicy.org/) alelnöke kiváló lengyelséggel (származása okán) beszélt a francia városok, elsősorban Párizs sikeréről.

Előadó volt Randi Neufeld is, ő a SRAM alapítványának vezetője (http://www.sramcyclingfund.org/). Ő már korábban is ismerte az MK munkáját, most a konferencia során sokat beszéltünk, a mi prezentációnk meg – úgy tűnik – meggyőzte arról, hogy érdemes bennünket is támogatni. (folyt. köv...)

Engem arra kértek fel, hogy beszéljek a budapesti kerékpározás fejlődéséről. Készítettünk egy prezentációt (két hatalmas segítséget is kaptunk hozzá: a http://prezi.com/ csapatától, ők ingyen bocsátották rendelkezésünkre a programot, és tagtársunktól, Jánossy Gergőtől, aki elkészítette a prezentációt), amiben megpróbáltuk összefoglalni a budapesti kerékpáros mozgalom történetét és eredményeit. A prezentáció nyilvános, itt lehet megnézni: http://prezi.com/nbqwj00-gr7_/development-of-bike-commuting-in-budapest/

Gdanskban egyébként sok jó intézkedés történt az utcákon a kerékpározás integrációja érdekében, ennek ellenére egyelőre nem sokan közlekednek kerékpárral, de már látszik, hogy elindult valami. Képek: http://kerekparosklub.hu/galeria/gdansk-kerekparos-infrai

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron