Facebook Instagram Youtube

Fenntartható közlekedésfejlesztési konferencián jártunk Sopotban

Fenntartható közlekedésfejlesztési konferencián jártunk Sopotban
2014.06.23
Június 12-én és 13-án került megrendezésre az első európai Fenntartható Városi Mobilitástervezési Konferencia (Conference on Sustainable Urban Mobility Plans), melyen a Kerékpárosklub is részt vett.

Június 12-én és 13-án került megrendezésre az első európai Fenntartható Városi Mobilitástervezési Konferencia (Conference on Sustainable Urban Mobility Plans), melyen a Kerékpárosklub is részt vett.

A lengyelországi kétnapos konferenciát az európai ELTIS ( European Local Transport Information Service) nonprofit szervezet rendezte, melynek célja a városvezetők/tervezők/civilek közötti információ- és tapasztalatcsere segítése a fenntartható város- és közlekedésfejlesztés témakörében. A konferencia célja a fenntartható városfejlesztés fontosságának hangsúlyozása, illetve az ehhez elengedhetetlen cselekvési és fejlesztési tervek bemutatása volt.

A konferencia intenzitására és interaktivitására jellemző, hogy szemináriumi előadások, illetve kisebb létszámú workshopok egyaránt részét képezték a programnak, igy a részvétel remek lehetőséget kínált az eszmecserére. 

Az Európai Bizottság munkatársainak kezdeti, bemelegítő előadásai után sor került egy rövid összefoglalásra arról, hogy mit is jelent valójában a résztvevők számára a fenntarthatóság, egy élhető város. A regisztrációkor minden jelentkező néhány mondatban összegezte gondolatait, ami alapján képet kaphattunk a többiek hozzáállásáról.
A konferencia során a nagy előadóban tartott prezentációk között összesen három időpontban, három-három kisebb létszámú interaktív workshop futott, melyek közül a résztvevők szabadon választhattak érdeklődésüknek megfelelően.

Az egyik fő üzenetként jelentős hangsúlyt kapott a civilek részvétele, a városlakók igényeinek állandó és rendszeres monitorozása. Ennek megfelelően az első etapban egy olyan beszélgetést választottunk, amely a civilek városfejlesztésben való közreműködéséről szólt. A prezentációból számos példát kaptunk olyan esetekről, ahol valamilyen projekt a város lakóinak ellenszenvét váltotta ki, megoldásként pedig kompromisszum született. Fontos, hogy a tervezés során mindig figyelembe vegyék a végső felhasználók, azaz a lakosság figyelmét, a civilek szerepe pedig ne nyomásgyakorlásban teljesedjen ki, hanem a folyamatos együttműködésben, az igények lehető legnagyobb kielégítése érdekében. 

Egy rövid ebédszünet után betekintést nyerhettünk néhány megvalósult washingtoni és bukaresti projektbe, kontrasztba állítva a kelet-nyugat között feszülő ellentéteket. Mircea Enache előadása után ismét egy párhuzamos workshopokból álló blokk következett. Az integráció és területhasználat-tervezés körüli kérdések, Thessaloniki esettanulmánya, valamint a városi intermodalitás kérdései közül az utóbbit választottuk és ezen vettünk részt. Kerstin Burgraff előadásában drezdai megvalósult példákat, eszközöket láthattunk, melyek hozzájárultak a város élhetőbbé tételéhez a különböző közlekedési módok egymáshoz illesztése révén. Jó volt látni, hogy milyen elhivatottan és energiát/pénzt nem kímélve igyekeznek a közlekedés részarányát a közösségi- és nem motorizált közlekedés irányába eltolni. Az erőfeszítések az elmúlt években jelentős eredményeket hoztak, a kerékpáros közlekedés részaránya folyamatos növekedést mutat, míg az egyéni gépjárműhasználaté lassú, de folyamatos csökkenő tendenciába váltott át.
A konferencia első napjának zárásaként néhány európai város (Brno, Budapest, Gdynia, Krakkó) közlekedési referensei mutatták be munkájukat, illetve az elért eredményeiket. Hajnal Tünde (BKK) előadásából megtudhattuk, hogy Budapest fenntartható mobilitási terve is elkészült és hamarosan publikálásra kerül. 

Az első nap zárásaként a szervezők gdanski városi sétával, illetve közös focimeccs nézéssel színesítették a programot.

A konferencia második napját Marcin Wolek előadása nyitotta, a Balti-térség Kompetenciaközpontjának bemutatásával, illetve az elért eredmények ismertetésével .A harmadik, és egyben a konferencia utolsó workshopjának témája a belga fenntartható mobilitási irányelvek voltak.
Zárásként néhány rövidebb előadást hallhattunk a városi közlekedés/várostervezés területéről.

Összességében egy remek szemléletformáló konferenciát zártunk, rengeteg jó nemzetközi gyakorlattal gazdagodva.

A vetített prezentációk a listából kiválasztva letölthetőek innen.

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron