Facebook Instagram Youtube

Engedélyezzék a kerékpározást Szentendrén! Háttér és közvéleménykutatás

Engedélyezzék a kerékpározást Szentendrén! Háttér és közvéleménykutatás
2014.02.06
Mint ahogy az köztudott, Szentendre belterületén - a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett – 11-es számú főúton kerékpározást tiltó jelzőtáblák nehezítik a közlekedők, sportolni vágyók mindennapjait. Az illetékesek szerint a főúton való tekerés balesetveszélyes, a meglévő hálózati elemek kellőképpen lefedik a kerékpározni vágyók igényeit. A valóság azonban más. A jelenlegi szabályozás ellehetetleníti a kerékpárral közlekedést, mind a helyi-, mind az átmenő forgalom tekintetében.

Mint ahogy az köztudott, Szentendre belterületén - a Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett – 11-es számú főúton kerékpározást tiltó jelzőtáblák nehezítik a közlekedők, sportolni vágyók mindennapjait. Az illetékesek szerint a főúton való tekerés balesetveszélyes, a meglévő hálózati elemek kellőképpen lefedik a kerékpározni vágyók igényeit. A valóság azonban más. A jelenlegi szabályozás ellehetetleníti a kerékpárral közlekedést, mind a helyi-, mind az átmenő forgalom tekintetében.

A helyváltoztatás össztársadalmi igény, ami nem szűkíthető csupán autósforgalomra, az összes közlekedési alágazat igényeit figyelembe kell venni a tervezés során. Mind együtt közlekedünk: autósok, gyalogosok, tömegközlekedők, kerékpárosok stb. Egy jól átgondolt közlekedési rend gördülékenyebbé teheti a település mindennapjait.

A Magyar Kerékpárosklub már korábban is foglalkozott a fent vázolt problémával. A kezdeményezésünkre rendezett, településeken átvezető országos főutak kerékpározhatóságáról szóló szakmai konferencián külön előadást tartottunk a témáról, bemutatva, hogyan lehetetleníti el egy-egy város életét a rajta keresztül menő főút, ha ott nem biztosított a kerékpározás, de még a keresztülhaladás sem.

A szentendrei kerékpározhatóság problémáival Rajna Botond részletesen foglalkozott  2010-es,” Szentendre kerékpáros útvonalhálózatának tervezése dán minta alapján” című szakdolgozatában.
A dolgozat áttekintő összefoglalója megjelent a Városi Közlekedés folyóirat LI. évfolyam 3-4. számában (2011. október).
 

Most a téma azért vált ismét aktuálissá, mert Vörös Csaba, szentendrei lakos elindította az „Engedélyezzék a kerékpározást Szentendrén!” mozgalmat, melynek célja a főút kerékpározhatóságának előmozdítása, a város fő közlekedési folyosójának reformálása. A témával a Bikemag foglalkozik három cikkben is: 1. 2. 3.

A kezdeményezés eredményeként,  az érintettek bevonásával a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ egyeztetést szervez, melyen a Magyar Kerékpárosklub is részt vesz. A fejleményekről a továbbiakban beszámolunk.

Amennyiben Te is aggályosnak látod  a nem megfelelően kialakított és szabályozott infrastruktúrát, támogasd aláírásoddal a kezdeményezést!

 

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron