Miért jó tagnak lenni?

Megszüntetik a Bajcsy Zsilinszky úti kerékpárút egy szakaszát, de mi lesz helyette?

Télen derült ki, hogy az V. kerület önkormányzata felújítja az Arany János utcai metrómegálló körüli Podmaniczky teret. A trolik a Bajcsy Zsilinszky úton fordulnak vissza, nagyobb és zöldebb közösségi tér jön létre. A látványtervekből derült ki, hogy megszüntetik a pesti oldal legforgalmasabb észak-déli útvonalát jelentő kerékpárutat. A Bajcsy Zsilinszky úti kerékpárutat rég kinőtte a város, szakaszos megszüntetése viszont nem old meg semmit, csak újabb konfliktusokat szülhet azzal, hogy a logikusan továbbhajtók hirtelen szabálytalanná válnak. Márciusban kerestük meg javaslatainkkal a fővárost, nemrég a kerületnek is írtunk. Azt kértük, hogy kétoldali kerékpársávok kiépítésééig lassan és óvatosan át lehessen hajtani a téren, illetve más belvárosi utcákon jelöljenek ki kerékpársávokat a forgalmi nyomás enyhítésére.

A bringaútnak egy 30-40 centi széles árokban hirtelen vége, fel- és lehajtási hely nélkül mindenki megy, amerre tud
(2019.09.11-i fotó, már két hetes állapot)

A Bajcsy bringaút története

A korai Critical Mass mozgalom és Kerékpárosklub 2005-ben már kétoldali kerékpársávot kért a Bajcsy Zsilinszky útra, de ez nem ment át az akkori városvezetésen. Azt azért sikerült elérni, hogy piros festékkel, kisebb szintbeli elválasztással és zebrák felfestésével próbálják minél jobban elválasztani a gyalogos forgalmat a kerékpározóktól.

Többet ért egyszerű sárga festéknél, de a járdából elválasztott, egyoldali kétirányú kerékpárút mégis megmutatta típushibáit: kereszteződésekben az autóvezetőkkel, teljes hosszán pedig a gyalogosokkal gyakoriak a konfliktusok, miközben felesleges oldalváltásokkal szakította meg a Deák tér felől a Nyugati tér felé tartók útját. A problémák feloldására engedélyezték 2012-ben az akkor kialakított buszsáv használatát, ami viszont csak a gyorsabb és bátrabb kerékpározók körében lett népszerű.

A tavaszi Bringázz a Munkába kampány hőtérképén jól látszik a Bajcsy jelentősége a budapesti forgalomban

14 év alatt annyit nőtt a kerékpáros és gyalogos forgalom, hogy már rég kétoldali kerékpársávoknak kellett volna felváltania a mostani elrendezést. Becsléseink szerint napi kb. 2500 kerékpár forgalma halad el ezen az útvonalon, amibe nem számítanak bele a rollerek, segwayek. A Bajcsy Zsilinszky út a kevés belvárosi főútvonal egyike, ahol már iskolás gyerekeket is gyakran látni lehet önállóan kerékpározni.

Jelenlegi kilátások szerint a Podmaniczky téren véget ér a kerékpárút. A Nyugati tér felé három lámpaváltással lehet átjutni a túloldali buszsávba, majd onnan vissza a kerékpárútra. Aki ezt nem tenné meg, annak szabályosan le kell szállnia és áttolnia a biciklijét a megszüntetett kerékpárút helyén, ami időveszteséggel jár.

A téren átvezető bringaút elzárása főleg a buszsávtól idegenkedő – családos, kevésbé bevállalósan – kerékpározóknak jelenthet akadályt. A belvárosi metrófelújítás kezdetétől a pótlóbuszok sűrűsége miatt nem lehet majd a buszsávban biciklizni. Amennyiben így marad a tér, reméljük, hogy a köztes időszak alatt erre kerékpározók, gyalogosok és hatóságok is a kialakult helyzet gyengeségeit belátva, együttműködően viselkednek majd itt.

Sebességkorlátozást és alternatív útvonalakat javaslunk, amíg nem lesz kétoldali bringasáv a Bajcsyn

Valódi megoldást kétoldali kerékpársávok jelentenének, ami a Fővárosi Önkormányzat tájékoztatása szerint a belvárosi metrópótlás utáni útfelújítással valósulhat meg.

Addig is 10 km/órás sebességkorlátozást jelentő gyalogos-kerékpáros övezet kijelölését, és a gyalogosok védelmét hirdető pozitív kommunikációs táblák felszerelését kéri a Kerékpárosklub a Podmaniczky téri kerékpárút-szakaszon.

A kerékpározók kitiltását nem fogadjuk el. Ennél sokkal jobban működhet a közlekedők együttműködésre ösztönzése.

Fotó: Halász Áron / Magyar Kerékpárosklub

A Bajcsy Zsilinszky út Pest legforgalmasabb észak-déli kerékpáros tengelye. Ugyanakkor a forgalom egy része máshol is szívesen közlekedne a Kerékpárosklub által javasolt belvárosi fejlesztések megvalósításával, amivel enyhíthető a Bajcsyt érő nyomás:

  • kerékpárút a pesti alsó rakparton
  • kerékpársáv a Honvéd utcán
  • kerékpársáv a Szemere utcán
  • a Szabadság tér kerékpáros átjárhatóságának fejlesztése
  • Nagy Ignác utca - Hold utca - Hercegprímás utca útvonal kerékpáros kétirányúsítása, a Nagy Ignác utca egy szakaszán a gépjármű-forgalom irányának megfordításával, hogy ne váljon autós menekülőútvonallá
  • Balaton utca, Bihari utca, Szalay utca, Vadász utca kerékpáros kétirányúsítása
  • Petőfi Sándor utca és Bécsi utca átmenő autóforgalmának csillapítása a két végén korábban kiszerelt süllyedő oszlopok visszahelyezésével, hogy ne legyen menekülőút a metrópótlás idején és után

A Kerékpárosklub javaslatai mellett felajánlotta kommunikációs segítségét is az erre járók tájékoztatásában.

Javaslatainkat március elején elküldtük Mártonffy Miklósnak a budapesti Városépítési Főosztály vezetőjének, Kovácsné Tóth Ágnes főpolgármesteri kabinetfőnöknek és Németh Lászlónak, a budapesti Városigazgatási Főosztály vezetőjének. Erre válaszul tájékoztattak a kétoldali kerékpársávok építésének távlati tervéről.

Levelünkkel - több helyi problémával együtt - július végén megkerestük Tóth Sándort, a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. munkatársát. Az V. kerület vezetésével beszélni szeretnénk még a József Nádor téren elhelyezett használhatatlan kerékpártárolókról, a megszüntetett Bubi állomásokról és a Kossuth tér körüli építkezések körül hiányzó terelőútvonalakról is. Utóbbi kikerülésére a Szalay utca kétirányúsítását kértük. Várjuk a kerület válaszát.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!