Facebook Instagram Youtube

Megbeszélésre hívták a Kerékpárosklubot a BRFK-ra

Megbeszélésre hívták a Kerékpárosklubot a BRFK-ra
2014.03.09
Közlekedésbiztonsági egyeztetésre hívtak minket a Budapesti Rendőrfőkapitányságra egy  mostanában terjedő videó miatt, amelyben egy kerékpáros futár villamosok között cikázik.

A Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) kezdeményezésére meghívtak minket március elején a Budapesti Rendőrfőkapitányságra egy közlekedésbiztonsági egyeztetésre. A találkozó kiváltó oka egy  mostanában terjedő videó volt, amelyben egy kerékpáros futár villamosok között cikázik.

A rendőrök együttműködésünket kérték annak érdekében, hogy ilyen esetek ne fordulhassanak elő, hogy a kerékpáros ne akadályozza, veszélyeztesse a villamos közlekedést.

Ahogy elmondtuk a megbeszélésen, elítéljük az ilyen  viselkedést, hiszen ez nemcsak a kerékpárosra nézve veszélyes, hanem a villamoson utazókra is. A villamos vezetője hirtelen fékezésre kényszerülhet, aminek következtében az utazók sérüléseket szenvedhetnek.

Ugyanakkor felhívtuk a figyelmet arra, hogy a megoldás nem a kerékpározás feltételeinek szigorításában és csupán a szabálytalankodó kerékpárosok büntetésében rejlik.
Sokszor a nem megfelelő infrastruktúra vagy forgalomtechnika kényszerít ki azt, hogy a kerékpárral közlekedő szabálytalanul, nem a számára fenntartott helyen teker, például a villamossínen, vagy a járdán.

A budapesti Nagykörút tipikusan ilyen hely: a parkoló gépjárművek, a 2 szűk forgalmi sáv és a villamossínek által elfoglalt útfelületen a kerékpárral közlekedőnek nem jut biztonságos közlekedésre alkalmas hely, és a parkoló autók kinyíló ajtajai is veszélyeztetik a kerékpáros biztonságát.

Súlyos problémának tartjuk azt is, hogy  a kerékpárral közlekedő a gyalogosoknak fenntartott járdát használja, hiszen ez veszélybe sodorja a közlekedés legvédtelenebb szereplőit, a gyalogosokat. A járdán tekerők sok esetben azzal érvelnek, hogy félnek lemenni az úttestre, mert félnek a gépjárművektől: azok nem tartanak elegendő oldaltávolságot, túl nagy sebességgel közlekednek, és emiatt nem érzi magát biztonságban a kerékpáros.

Ezek sokszor valós félelmek, aminek megoldása csak az lehet, ha a tervezők és döntéshozók a közlekedés minden szereplőjének igényét figyelembe veszik a közlekedési infrastruktúra és szabályrendszer kialakításánál, és eltűnik a gépjárműforgalom aránytalan előtérbe helyezése a  tervezési és döntési folyamatokból. Mindamellett, és talán ezzel egyidejűleg mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy kialakuljon az egymásra figyelő, egymást elfogadó közlekedés, ahol a forgalom egyes résztvevői nem csak saját érdekeiket nézik, hanem egymásra figyelnek.
(Ezt tűzi ki célul a Kerékpárosklub hamarosan kezdődő új Együtt Közlekedünk kampánya, melyet az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal közösen indít.)

Addig is, ha megnézitek kisfilmünket, tuti nem fogtok többet a járdán kerékpározni :)

 

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron