Facebook Instagram Youtube

A jövő járműve a bicikli!

A jövő járműve a bicikli!
2018.08.07
Melyik a legragyogóbb, legizgalmasabb új technológia a közlekedésben? Nos, a jelöltek száma végtelen. Itt van az önvezető autó, a drónok, melyek elég nagyok ahhoz, hogy embereket szállítsanak. Elon Musk kész az ún. hyperloop alagutak fúrására. Amint az emberek mozgatásáról kezdünk beszélni, a jövőképünk olyan mint egy sci-fi.
Melyik a legragyogóbb, legizgalmasabb új technológia a közlekedésben? Nos, a jelöltek száma végtelen. Itt van az önvezető autó, a drónok, melyek elég nagyok ahhoz, hogy embereket szállítsanak. Elon Musk kész az ún. hyperloop alagutak fúrására. Amint az emberek mozgatásáról kezdünk beszélni, a jövőképünk olyan mint egy sci-fi.

Illusztráció: Zohar Lazar, Wired


Clive Thompson cikke eredetileg a Wired oldalán jelent meg. Szalai Krisztina fordította, Halász Áron szerkesztette.
Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!


De az én szemszögemből nézve a közlekedési technológiák legizgalmasabb formája már több, mint 100 éves és valószínűleg ott van a te tárolódban is. A bicikli. A jövő közlekedési eszközének két keskeny kereke és kormányrúdja van.

A modern technológia a szerény biciklit is megváltoztatta, lehetővé téve a közbringák használatát: kiveszed a biciklit a dokkoló-állomásról, használod kb. egy órát, majd egy másik állomáson leteszed. A koncepciót már a hatvanas években is kipróbálták, de csúfos bukás lett a vége, mert nem tudták követni, hogy merre mennek velük.

Mára ez már megoldódott az okostelefonok segítségével, hiszen ott a GPS, a Bluetooth, az RFID és a mobil fizetési lehetőségek. A kerékpár-megosztás amerikaiak milliói számára nyitotta meg az utat a városi biciklizés felé. A kerékpárhasználók száma a 2010-es 320.000-ről 28 millióra emelkedett 2016-ra. Kínában, ahol az olyan városokban, mint például Peking hírhedtek a dugók, még gyorsabb a növekedés.

De még menőbb megoldások is vannak, ilyenek például a dokkolóállomás nélküli rendszerek. Ezekben minden szükséges technológiát bezsúfolnak a biciklibe, így az állomásokra már nincs is szükség. Az út végén egyszerűen csak leteszed és lezárod a biciklit ahol szeretnéd. Már mehetsz is tovább, a bicikli pedig várja a következő utast. Ez olcsóbbá teszi a rendszert (az állomások borzasztó sokba kerülnek), így akár már egy dollártért is elvihetsz egy biciklit egy órára.

„Személyes mobilitás az utolsó mérföldre” – mondja Euwyn Poon, a Spin társalapítója, akik dokkolás-mentes kerékpár-megosztással foglalkoznak.

A dokkoló nélküliség olyasmi helyzetet alakít ki, mint önszabályozó Internet. A biciklik nem ott vannak, ahol elfér a dokkoló, hanem ott, ahol szükség van rájuk. Úgy tűnik, ez igazságosabbá is teszi a rendszert, meséli a Seattle városi tanács tagja, Mike O’Brien. A dokkolóállomás-mentes rendszert szélesebb néprétegek használják, részben mert nagyon olcsó, részben mert ki lehet vinni őket a tehetősebb belvárosi kerületekből.

Még több leleményességet és innovációt akarsz? Várd ki a következő fázist, amely néhány éven belül megjelenik: dokkoló nélküli, elektromos közbicikli. Az akkumulátorok könnyebbek és olcsóbbak, mint valaha. Az amerikai Jump Bikes egyedi tervezésű, dokkoló nélküli e-közbicikliket szórt szét San Franciscoban és Washingtonban. Ryan Rzepecki vezérigazgató szerint ezek az e-biciklik háttérbe szorítják majd a normál kerékpármegosztó rendszereket, mert így még kevésbé lehet megizzadni az utazás során. „Azok száma, akik szívesen használnának elektromos biciklit valószínű tízszerese azokének, akik a hagyományos kerékpárt használnák” – mondja.

"60 ember szállítása autóval, Uberrel, önvezető autóval" c. karikatúra

Mindenesetre a kerékpár-megosztásnak is megvannak a maga határai. Például valószínűleg nem működik a városokon kívül. És ha túl sok bicikli kerül a rendszerbe, a dokkolóállomás nélküli rendszer kaotikus kerékpárhalmokat eredményezhet bizonyos utcákban és mellékutcákban, ahogy ez Kínában történt. Ez egyébként könnyen megoldható probléma a kerékpárok számának korlátozásával.

Gyerünk, hozzátok csak az önvezető autókat! Ássátok azokat a hyperloop alagutakat! De egy rohamosan városiasodó és felmelegedő világban a bicikli az igazán menő megoldás. A kerékpár-megosztásnak ráadásul számos állampolgári előnye is van. Elliot Fishman, az ausztrál Institue for Sensible Transport (kb. Érzékeny Közlekedés Intézete) vezetője szerint csökkenti a nyomást a tömegközlekedésen, minimális a károsanyag kibocsátása az autókhoz képest és növeli az általános mozgásmennyiséget.

És, ami a legjobb, a kerékpárok technológiai fejlődése emlékeztethet minket arra, hogy az innováció nem kell, hogy mindig valami teljesen újat jelentsen. Sokszor az is elég, ha egy robosztus, régi rendszerhez hozzáadunk egy kis új technológiát, hogy még jobban működjön. Időnként tényleg nem kell újra feltalálni a kereket…


Csatlakozz a Kerékpárosklub önkéntes fordítócsoportjához, hogy még több külföldi jó példát és újító gondolatot mutathassunk be a magyar közönségnek!

További érdekes cikkeket fordítócsoportunktól itt olvashatsz.


Tetszett a cikk?

A Kerékpárosklub azért dolgozik, hogy bringa- és emberbarát településeink legyenek. Ez csak a Te támogatásoddal lehetséges.

Hogyan segíthetsz?

  • Lépj be! Tagsági díjaddal nem csak a munkánkat támogathatod. Helyi szervezetekhez csatlakozhatsz és rengeteg szolgáltatás, kedvezmény, biztosítás is jár érte az egész országban. Belépéshez kattints ide!
  • Add nekünk adód 1%-át! Adószámunk: 18245402-2-41. További infók az 1%-ról.
  • Oszd meg a cikket, ha egyetértesz céljainkkal!

Kapcsolódó hírek

15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve

A BKK öt, nyilvánosan elérhető adatokat mutató kerékpárszámlálóján 15 %-kal nagyobb forgalmat mértek 2020-ban, mint 2019-ben. A 2020-ban összesen mért 2.771.710. kerékpározó rekord azóta, hogy egyszerre öt helyen mérik a biciklis forgalmat. A bicikliutak és sávok aszfaltjába telepített detektorok felett még télen is többen kerékpároztak: a 2019 decemberi biciklis forgalmat már 2020 december közepén túlszárnyalták a budapestiek, a bringás forgalom télen nőtt leginkább 2019-hez képest. A Csepelre vezető Weiss Manfréd úton mérték a legnagyobb éves (26%-os) növekedést, a budai rakparton pedig 2020-ban mértek először 1 milliónál több kerékpározót számoltak. Munkanapokon és munkaszüneti napokon is nőtt a kerékpáros forgalom, ami az otthoni munkavégzés, az oktatási intézmények és vendéglátóhelyek bezárása mellett kiemelkedő.

2021.01.11 |  aron
Így lett kerékpársáv a Nagykörúton és más fontos főútvonalakon

2020 legnagyobb és leghíresebb hazai kerékpárosbarát fejlesztése a nagykörúti kerékpársáv volt. A régóta várt, belvárosi kerületeket összekötő kerékpársávok tesztüzemét a tavaszi koronavírus-járvány elkerüléséhez kapcsolódóan indították el, majd a népszerűségét látva kisebb változtatásokkal ősszel meg is tartották. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan ért be több évtized várakozása, milyen volt a fogadtatása, miken vitáztunk és milyen lehetőséget ad a Nagykörút jövőjének, ezzel Budapestnek ez a kétszer két, olcsón és gyorsan kivitelezett sárga csík. A történet nem csak a Nagykörútra érvényes, akkor is érdemes elolvasnod visszaemlékezésünket, ha nem a környéken élsz, mert a tapasztalatok máshol is hasznosak lehetnek.

2020.12.29 |  aron
Itt találod Budapest és környéke kerékpárboltjainak térképét

Térképre tettük Budapest bringaboltjait és szervizeit. Jó böngészést!

2021.02.03 |  aron